20 آوریل 2024 - 03:34

یک نسخه مدیریتی برای گردشگری

3 نوامبر 2018 - 10:00 dsfr.ir/it7t6

یک نسخه مدیریتی برای گردشگری
irantrips.ir
یک نسخه مدیریتی برای گردشگری

«سفر و گردشگری از مهمترین و پیچیده ترین فعالیت های اقتصادی و اجتماعی است که برنامه ریزی در آن چالش های بسیاری را برای مدیران این بخش به وجود می آورد. حوادث غیرمترقبه، تغییرات اقلیمی و دخالت افراد ناکارآمد و ناشایست در برنامه ریزی های استراتژیک گردشگری از جمله چالش های مهم این حوزه است.»

هومن یوسفی مشاور و کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک در یادداشتی که به مناسبت روز جهانی «مدیریت پروژه» نوشته، به این موضوع در صنعت گردشگری نگاهی اجمالی داشته و نوشته است: نخستین پنج شنبه از ماه نوامبر روز جهانی مدیریت پروژه نام دارد. پروژه ها مجموعه ای از فعالیت های سازمان یافته اند که معمولا در راستای دستیابی به برنامه ها و اهداف راهبردی و یا حل مشکلی خاص به کار می روند و مدیریت پروژه هم به کارگیری دانش، مهارت ها و ابزار و فنون، به منظور برآورده ساختن الزامات و نیازهای یک پروژه است.

سفر و گردشگری یکی از مهمترین و پیچیده ترین فعالیت های اقتصادی و اجتماعی است که برنامه ریزی در آن چالش های بسیاری را برای مدیران این بخش به وجود می آورد.

وقتی موضوع گردشگری پایدار مطرح می شود، برنامه ریزی هم معیارهای متفاوتی پیدا می کند و ناگزیر پروژه هایی را باید تعریف کرد که بتواند از عهده این فرآیندهای پیچیده به خوبی بر آید.

به طور کلی گردشگری مجموعه ای از فرصت ها و تهدیدها را پیش روی مدیران این حوزه قرار می دهد.

ناپایداری های اجتماعی و اقتصادی، رکود، حوادث غیرمترقبه، تغییرات اقلیمی و دخالت افراد ناکارآمد و ناشایست در برنامه ریزی های استراتژیک گردشگری چالش های مهم این حوزه است.

گاهی نیز انتخاب نادرست روش های موجود سبب می شود تا مدیران این حوزه نتوانند از پروژه های تعریف شده خود نتایج درستی بگیرند. وقتی تجزیه و تحلیل ها در این حوزه درست نیست، برنامه ریزی ها ضعیف است و نظارت و ارزیابی مناسبی وجود ندارد نمی توان انتظار نتیجه مناسبی برای این کار داشت.

زمانی که دنیا در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۵ تصمیم گرفت برای دست یافتن به اهداف مهم پایداری زمین تا سال ۲۰۳۰ تلاش کند، جامعه جهانی می بایست از یک الگوی مشترک برای برنامه ریزی های مدیریتی استفاده می کرد. در هر گرایش و تخصصی مدیران ممتاز به همکاری دعوت شدند تا بتوانند نسخه واحدی برای توسعه پایدار در زمینه ای خاص بیابند.

در حوزه گردشگری پایدار هم دنیا از نسخه ای مشخص رونمایی کرد و نامش را "مدیریت پروژه برای گردشگری پایدار" یا به اختصار PM4SD نامید. این نسخه مدیریتی یک ابزار مهم و بسیار انعطاف پذیر است که می تواند موضوعات پیچیده حوزه گردشگری را به بخش های ساده تر تقسیم کند و برای حل چالش های آن راه حل های درست ارائه دهد؛ راه حل هایی که بتواند برای همه افراد در حوزه گردشگری مفید باشد چه بازدیدکنندگان و چه جامعه میزبان.

مدیریت پروژه در گردشگری پایدار یعنی همان PM4SD، به مدیران برنامه ریزی صنعت گردشگری کمک خواهد کرد تا بتوانند برنامه ریزی درستی در مقصد داشته باشند. بتوانند از پروژه خود حمایت مالی کنند. بهره وری خود را در کار افزایش دهند. ایده های خود را به کارهای بنیادی تبدیل کنند. ایده های تازه ای در خصوص گردشگری ارائه دهند و در مواقع خطر مانند دوران رکود اقتصادی و یا تاثیرات سیاسی، حوادث طبیعی یا تروریستی بتوانند به بهترین شکل ممکن تهدیدها را کنترل و مدیریت کنند تا آسیب کمتری به پروژه تعریف شده وارد آید.

به طور حتم دنیا بدون پروژه ممکن نیست و مدیر یک پروژه باید بتواند بین تدارکات، منابع انسانی، زمان، هزینه، کیفیت و محدوده کار، تعادل درستی برقرار کند. مدیر پروژه برای این کار باید یک نگاه راهبردی به مسائل داشته باشد و با دیدی همه جانبه بتواند یک پروژه پیچیده گردشگری را که در دل خود پروژه های متعددی را نهفته دارد، ساده کرده و به انجام برساند، اما این فقط یک بخش ماجرا است. برای این که بتوان یک پروژه گردشگری را در یک کشور تعریف کرد و آن را به درستی به اجرا رساند باید صنعت گردشگری در آن کشور از بلوغی قابل توجه برخوردار باشد تا آمادگی پذیرش تغییرات و تحولات را در خود داشته باشد. 

پروژه فقط مختص برنامه ریزی های حرفه ای نیست. حتی در زندگی شخصی و روابط اجتماعی هم باید هر برنامه ریزی را در قالب یک پروژه تعریف کرد و تمام فرصت و تهدیدها و مزایا و معایب را در آن جست وجو کرد تا به بهترین نتیجه مطلوب رسید. »

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1