28 مارس 2024 - 18:27

از تبلیغات مجازی خدمات گردشگری تا فروش واقعی

29 اکتبر 2018 - 10:00 dsfr.ir/5k0s3

از تبلیغات مجازی خدمات گردشگری تا فروش واقعی
arsinparvaz.com
خدمات گردشگری

انتشار حجم بالای اطلاعات و تنوع در نوع مطلب (متن، موزیک، ویدئو و...) گوشه دیگری از مزایای تبلیغ مجازی است که به سرعت به فروش واقعی تبدیل می شود.

دیوید آگیلوی را می شناسید؟ اگر نه باید بگویم آگیلوی را به عنوان یک نویسنده و ایده پرداز کمپین ها و شعارهای تبلیغاتی، «سلطان خیابان مدیسون» می نامند. اما اگر می خواهید ارتباط معرفی این فرد را با عنوان این مطلب بدانید بهتر است جمله زیر را که آگیلوی در ابتدای کتاب معروف خود به نام «اعتراف های یک تبلیغاتچی» نوشته است، بخوانید:

«...دریافته ام که بسیاری از روش هایی که ما در آن سال ها به کار می گرفتیم دیگر کارآیی ندارند؛ برای مثال اگر شعار تبلیغاتی را با حروف درشت سیاه در زمینه سفید چاپ کنیم، به چشم کسی نمی آید، در حالی که همین شیوه در سال های دور بسیار تاثیر گذار بود.

وقتی آگیلوی با تجربه فوق العاده خودش در زمینه تبلیغات چنین حرفی را می زند، چرا باید در صنعت نوپا و به شدت نیازمند به حمایت گردشگری هنوز به روش های سنتیِ تبلیغات، کورکورانه پایبند و از قافله مدرنیته عقب بمانیم؟ هر تلاشی برای تاثیرگذاری بر مشتریان بالقوه و بالفعل که در دنیای مجازی صرف نظر از نوع ابزار و نوع محتوا انجام شود را می توان تبلیغات مجازی در نظر گرفت.صفحات وب، شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های متفاوت همگی جزو این دسته قرار می گیرند که با سرعت فزاینده ای در حال رشد هستند.

چرا تبلیغات مجازی در صنعت گردشگری ضروری است؟

برخلاف چیزی که به نظر می رسد جواب دادن به این سوال اصلا کار آسانی نیست و شاید اگر با دیدگاه غیرکارشناسی به آن نگاه کنیم نهایتا به این جواب برسیم: «خب جدیده دیگه!» ساده و رک بگویم اگر به دنبال شروع کاری باشید اما دلیل آن را ندانید یا هیچ وقت آن را انجام نخواهید داد یا به صورتی انجام می دهید که آرزو می کردید کاش هیچ وقت آن را انجام نداده بودید. پس اگر مجموعه ای مرتبط با حوزه گردشگری دارید و به دنبال ورود به فضای تبلیغات مجازی هستید بهتر است یک سوال یک کلمه ای از خود بپرسید: «چرا؟» اولین نکته در مورد تبلیغات در دنیای مجازی اسم آن است. این اسم را دوباره بخوانید؛ «دنیای مجازی». جمعیت جهان را در نظر بگیرید و سپس آمار زیر را بخوانید تا بهتر متوجه شوید چقدر این اسم برازنده فضای مجازی است.

تقریبا ۵ میلیارد نفر در جهان از موبایل استفاده می کنند که ۸۰ درصد آن، تلفن هوشمند است. ۸/ ۳میلیارد نفر کاربر فعال اینترنت هستند و تعداد کاربران نت در جهان سالانه بیش از ۱۰ درصد رشد می کند. ۳۴درصد از مردم جهان در سال ۲۰۱۷ خرید اینترنتی داشته اند. ۵۶ میلیون نفر از جمعیت ایران کاربران نت هستند و با ۲۰ میلیون کاربر اینستاگرام در جهان رتبه هفتم را داریم. فضای مجازی به واقع یک دنیا است که با سرعت باورنکردنی در حال رشد است و اگر برای کسب و کارتان برنامه حضور قدرتمند و واقع گرایانه در فضای مجازی ندارید باید بگویم تا همین لحظه هم خیلی از قافله رشد و پیشرفت عقب مانده اید. تحلیل جالب دیگر خود ماهیت فضای مجازی است. یکی از پرتکرارترین هدف های بیان شده برای استفاده از دنیای اینترنت چیزی جز «سرگرمی» نیست.

سرگرمی ارتباط عمیق و درهم تنیده ای با «زمان» دارد. به بیان ساده تر کسی که وارد این فضا می شود درواقع فرصت دارد برای گذراندن قسمتی از زمان، به سلیقه خود محیط مورد علاقه اش را انتخاب کند. «زمان» و «انتخاب» دو کلمه ای هستند که پایه های هویتی دنیای مجازی را تشکیل می دهند. حال ببینیم این مهم چگونه تبلیغات در این محیط را کارآتر و کارآمدتر می کند؟

بهتر است با یک مثال مقایسه ای ادامه دهیم. وسط یک سریال بسیار جذاب، تبلیغات بازرگانی شروع می شود آیا اکثر مردم برای دیدن ادامه سریال مورد علاقه شان تا پایان، تبلیغات را دنبال می کنند؟ جواب ۱۰ یا حتی ۵ سال پیش مثبت بود اما امروزه قطعا پاسخ منفی است. نمی خواهم تاثیر تلویزیون را با قطعیت نفی کنم حتی معتقدم روش های درست تبلیغات هنوز هم برای برخی صنایع در آن موثر هستند. فضای مجازی از طرفی هیچ اجباری برای دیدن تبلیغ در خود احساس نمی کند یا در برخی موارد اگر هوشمندانه کار کنید اصلا نمی داند که با یک تبلیغ روبه رو است که این خود یک مزیت خاص برای بهتر دیده شدن است و از طرف دیگر فرد زمان کافی برای دنبال کردن جریان استراتژی تبلیغی شما را دارد. فرقی نمی کند که شما یک اقامتگاه محلی دارید یا مدیر یک هلدینگ خدمات گردشگری هستید؛ منطقی نیست چنین دنیایی را نادیده بگیرید.

انتخاب هدف

فرض کنید فضای مجازی، کشوری با جمعیت حدود ۳ برابر هندوستان است با استان های بی شمار که در واقع همان علایق افرادی هستند که به آنها وارد می شوند. در این کشور با یک استراتژی بازاریابی صحیح می توانید تصمیم بگیرید تبلیغ شما در کدام استان ها نمایش داده شود و در کدام نه؛ امری که می تواند هزینه های تبلیغات را کاهش و سرعت بازگشت سرمایه را افزایش دهد. حوزه های مختلف صنعت گردشگری با توجه به گوشه بازار خود به راحتی می توانند محل تبلیغات مجازی خود را مشخص کنند. در این میان، بازاریابی دهان به دهان یکی از موثرترین روش ها برای افزایش ارزش برند و فروش در صنعت گردشگری است که در فضای مجازی به دلیل سهولت در به اشتراک گذاری مطالب می توانید با کمی زیرکی در تولید محتوای خاص و مخاطب محور، آن را ایجاد کنید. قابل رصد بودن، انتشار حجم بالای اطلاعات و تنوع در نوع مطلب (متن، موزیک، ویدئو و...) گوشه دیگری از مزایای تبلیغ مجازی است که به سرعت به فروش واقعی تبدیل می شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1