18 آوریل 2024 - 20:17

سهم ایران در کالابُردهای دریایی یک هفتادم آمارهای جهانی است

27 اکتبر 2018 - 08:00 dsfr.ir/hn8iz

حمل و نقل دریایی

مدیرکل مرکز بررسی ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی سهم ایران در کالابُردهای دریایی را یک هفتادم آمارهای جهانی عنوان کرد.

علی مرادی شامگاه پنجشنبه در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره ملی «دریا مسیر پیشرفت» در موزه دفاع مقدس، اظهار داشت: با نگاهی اجمالی به صنعت حمل و نقل دریایی متوجه می شویم که در جهان و در سال 2017 حدود 7/10 میلیارد تن کالا از طریق دریا جا به جا شده که در مقایسه با سال 2016 به رقم 4 درصد رشد داشته است، اما سهم ایران در کالای دریا بُرد 157 میلیون تن است.

وی سهم ایران در کالابُردهای دریایی را یک هفتادم آمارهای جهانی عنوان کرد و گفت: این درحالی است که حمل و نقل دریایی جایگاهی ویژه در صنعت امروز دارد بنابراین ما از کشورهای توسعه یافته در این زمینه بسیار عقب تر هستیم.

طبق بررسی های انجام شده در 5 سال آینده حمل و نقل دریایی 4 درصد رشد سالیانه خواهد داشت این موضوع توجه ما را نسبت به جدی گرفتن فعالیت های دریایی، دریا و دریانوردی در ایران جلب می کند.

مدیرکل مرکز بررسی ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی، افزود: در زمینه کالابُرد دریایی توجه به تکنولوژی های نو ظهور اهمیت دارد چرا که این تکنولوژی ها حمل و نقل و تجارت را تسهیل می کنند.

وی با اشاره به کنوانسیون های مربوط به کشتیرانی خاطرنشان کرد: مهم است که بدانیم قرار است با چه قواعد و مقرراتی در این عرصه حضور داشته باشیم و تابع چه کنوانسیون هایی باشیم.

یکی دیگر از مسائلی که ما باید برای رونق صنعت دریانوردی به آن توجه کنیم هوشمندسازی بنادر است که این مبحث بخش تکنولوژیک و مدیریتی و روش مندی را شامل می شود. توجه کارشناسان به این حوزه ها ما را به اهدافمان در این زمینه نزدیک می کند.

حبیب الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز در ادامه این مراسم، گفت: مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به یکدیگر مربوط هستند و ما باید از فرصت هایی که در همه این زمینه ها وجود دارد درست استفاده کنیم تا بتوانیم بحران ها را مدیریت کنیم.
وی افزود: به عنوان نمونه اگر فرصت هایی که در سواحل وجود دارد مدیریت نشود باعث مهاجرت، خالی شدن منطقه از سکنه و بحران های زیستی می شود. اما همین فضا ها در صورت وجود برنامه ریزی سکوی پرتاب و پیشرفت کشور می تواند باشد.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، با اشاره به اینکه باید فرهنگ دانش محور بودن را به نسل جدید منتقل کنیم، خاطرنشان کرد: باید فرصت یابی و فرصت سازی کنیم و تفکر راهبردی را در ساختار مدیریتی کشور جدی بگیریم.

چهارمین جشنواره ملی «دریا مسیر پیشرفت» عصر پنج شنبه با معرفی برگزیدگان این جشنواره به کار خود پایان داد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1