29 مارس 2024 - 17:30

تلاش مستمر برای حل مشکل بیمه هنرمندان صنایع دستی

25 اکتبر 2018 - 18:00 dsfr.ir/9794s

تلاش مستمر برای حل مشکل بیمه هنرمندان صنایع دستی
tasnimnews.com
صنایع دستی

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی از ادامه تلاش برای بیمه شدن هنرمندان این عرصه خبر داد.

در مراسم تجلیل از برگزیدگان سی امین نمایشگاه ملی صنایع دستی که در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد؛ پویا محمودیان، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی به مرور آنچه که در۶ ماه گذشته بر صنایع دستی گذشت، پرداخت و اظهار کرد: در پایان شهریور ماه با بیش از ۱۰۷ میلیون دلار، نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۹ و نیم درصد رشد صادرات داشتیم و از معاون اول رئیس جمهور خواستیم که صادرکنندگان صنایع دستی از تحویل ارز به دست آمده از صادرات به سامانه نیما معاف شوند.

امید است که در سال های آینده تعداد صادرکنندگان نمونه صنایع دستی ما افزایش پیدا کنند. ما از ابتدای سال تا پایان شهریور ماه ۱۱ نمایشگاه در سطح کشور برگزار کردیم و در همین مدت ۵ بازارچه دائمی صنایع دستی دایر شد.

پیمان سپاری را بر مبنای قیمت خام نقره گذاشتیم و در زمینه مس و برنج همکاری خوبی را با مس باهنر شروع کردیم و این اتفاق در استان اصفهان رخ داد. استان زنجان نیز خواستار چنین کاری است. البته این کار الزامات خاصی دارد. امسال ۷ شهر و ۴ روستا در فهرست شهر های ملی ما ثبت شدند. ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی نیز از امشب میبد، خراشاد و آباده را ارزیابی می کنند.

ما به شدت به دنبال حل مشکل بیمه ای هنرمندان صنایع دستی هستیم و رسیدگی به این وضع خیلی پیشرفت کرده است. ۴۲ هنرمند صنایع دستی ما در ۶ ماهه اول سال جاری در نمایشگاه های خارجی حاضر شدند.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: در حوزه اشتغال روستایی دومین رسته موفق صنایع دستی کشورمان است و این بر اساس آمار اعلام شده است.

محمودیان بیان کرد: بانک گردشگری به شرط تایید طرح های فعالان صنایع دستی تسهیلات با کف ۲۰ تا سقف چند میلیارد تومان را با مدت بازپرداخت ۳۰ ماهه به هنرمندان مورد تایید معاونت صنایع دستی ارائه می دهد. این تسهیلات با نرخ بهره ۱۰ درصد به این هنرمندان تعلق می گیرد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، سی امین نمایشگاه ملی صنایع دستی را نمایشگاه موفقی دانست و گفت: این نمایشگاه نقاط ضعفی هم داشت. البته یک سری اتفاقات در این نمایشگاه افتاد. اتفاقاتی نیز در خانه ایرانی می افتد. برخی از افراد به ما انتقاد کردند که خانه ایرانی برای افراد پولدار طراحی شده است، اما ما تلاش می کنیم که این خانه برای همه اقشار جامعه باشد.

برخی از هنرمندان ما تلاش می کنند که بیسکوئیت هایی را با طرح صنایع دستی تولید کنند. خانه ایرانی باید از صفر تا صد ایرانی باشد. ما امسال یک خانواده ایرانی را در نمایشگاه ملی صنایع دستی داشتیم. امسال در نمایشگاه میلان، پارسا، کودک۷ساله ایرانی هنرنمایی می کند و به جهانیان می گوید که کودکان هنرمندمان چه توانایی دارند.

ما تلاش می کنیم که خانواده ایرانی را در حوزه صنایع دستی پررنگ کنیم. از پارسال نیز موضوع نقش برج سازان در معرفی و بهره گیری از صنایع دستی ایران را مطرح کردیم. هم اکنون برخی از هتل های ما با کیفیت و زیبایی هر چه تمام تر افتتاح می شوند و کاملا از صنایع دستی استفاده می کنند.

در این مراسم همچنین؛ قاضی هنرمند رشته خطاطی نمایشگاه سی ام نمایشگاه صنایع دستی را نمایشگاهی متفاوت دانست و گفت: غرفه آرایی ها شکل و ظاهر جدیدی به خود گرفته بود و این مسئله باعث نزدیکی هر چه بیشتر مخاطبان به صنایع دستی شد. در سال های اخیر افرادی از نمایشگاه صنایع دستی بازدید می کنند که معاصر هستند و با توجه به جوان بودن هنرمندان صنایع دستی علاقه مند به خرید از آن ها هستند.

نمایشگاه سی ام نسبت به سال های گذشته پیشرفت داشت و این پیشرفت امیدی را برای هنرمندان ایجاد کرد. البته این به آن معنا نیست که نمایشگاه صنایع دستی در این دوره نقطه ضعفی نداشت. من از مسئول و هنرمندان می خواهم که با یک همدلی و هماهنگی بستر مناسبی برای بهبود وضعیت صنایع دستی کشور ایجاد کنند. این امر می تواند به ارتقای نام و هنر ایران در سطح جهان کمک کند.

علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاون رئیس جمهور، هم در بخش دیگری از مراسم تجلیل از برگزیدگان سی امین نمایشگاه ملی صنایع دستی گفت: ما خیلی تلاش کردیم که بتوانیم بخش صنایع دستی را از تلاطمات اقتصادی کشور دور نگه داریم و این امر را پیگیری می کنیم. از بابت اینکه نمایشگاه ملی صنایع دستی را به خوبی برگزار کردید، متشکرم. به نظر من صنایع دستی بیش از بیش توجه دولت را به خود جلب خواهد کرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « باشگاه خبرنگاران جوان » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1