19 مارس 2024 - 09:45

جریان ویزای «بدون مُهر و برچسب» ایران چیست؟

25 اکتبر 2018 - 16:00 dsfr.ir/ou33t

روادید الکترونیکی

ایران در ۱۱۰ نقطه جهان و فرودگاه های بین المللی داخل کشور برای اتباع خارجی «روادید الکترونیکی» صادر می کند که به ویزای «بدون مُهر و برچسب» معروف بوده و امتیازی برای گردشگران نگران دنیا است تا با خیالی آسوده تر به ایران سفر کنند.

روادید الکترونیک، یعنی برچسب در گذرنامه نصب نمی شود، به اضافه این که مُهر ورود و خروج هم در گذرنامه ثبت نخواهد شد. هزینه و مدت زمان اعتبار آن نیز مشابه روادید معمول ایران است.

این توضیحات مجتبی کریمی رییس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه است. به گفته او، طرح روادید الکترونیکی از حدود دو سال پیش در یکی از فرودگاه های بین المللی کشور به اجرا درآمده و شکل کامل آن از یک سال پیش عملی شد. این درحالی است که علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اواخر مردادماه امسال در نشست اعضای هیات مدیره هتلداران، اجرای آن را در آینده ای نزدیک و در توافق با ناجا و وزارت خارجه وعده داد.

«روادید الکترونیکی کامل» یعنی برچسب ویزا و مُهر ورود و خروج در گذرنامه اتباع خارجی، ثبت نمی شودمونسان در پاسخ به مطالبه هتلداران حاضر در آن نشست درباره ضرورت درج نشدن مهر ورود و خروج در گذرنامه اتباع خارجی که تمایل دارند به آمریکا سفر کنند و نمی خواهند با محدودیت ها و موانع آن کشور روبرو شوند، گفته بود: درباره بحث گذرنامه گردشگران خارجی که مُهر ویزا روی آن زده نشود تا به این شکل که مشوقی باشد تا آنها بدانند با آمدن به ایران مشکلی برایشان پیش نمی آید، باید بگویم که ما این درخواست را کردیم و خوشبختانه ناجا نیز با ما همکاری داشته و موافق این موضوع بوده است و تنها موافقت وزارت خارجه و معاون اول رییس جمهور مانده که امیدواریم این اقدام نیز بزودی انجام شود.

مهرماه نیز خبرهایی منتشر شد که فرودگاه بین المللی تهران این طرح را تازگی به اجرا گذاشته و گردشگران در مبادی ورودی ایران می توانند درخواست کنند مُهر ورود و خروج ایران روی گذرنامه ثبت نشود. این درحالی است کریمی رییس اداره گذرنامه وزارت امور خارجه به ایسنا گفت: بستر این طرح اوایل سال ۹۳ آماده شد که دو سال پیش در فرودگاه بین المللی مشهد به اجرا درآمد و ۲۲ بهمن سال ۹۶ نیز شکل کامل آن در فرودگاه بین المللی تهران و ماه رمضان امسال در فرودگاه بین المللی شیراز اجرا شد و از مهرماه امسال در سایر فرودگاه های بین المللی کشور، فراگیر شده است.

اتباع خارجی از ۱۱۰ نقطه سراسر جهان می توانند روادید ایران را الکترونیکی دریافت کننداو درباره اجرای چنین طرحی در واکنش به فرمان مهاجرتی آمریکا درباره منع سفر به هفت کشور مسلمان از جمله ایران، تاکید کرد: این موضوع به نحوه برخورد کشوری خاص با مسافران ارتباطی نداشته و صدور روادید الکترونیک بدون مُهر ورود و خروج از سال ها قبل سیاستگذاری و برنامه ریزی شده که به منظور ارتقاء برنامه روادید ایران بوده است تا بدون حضور ارباب رجوع در نمایندگی های ایران و بدون صدور برچسب و درج مهر ورود و خروج در گذرنامه صادر شود.

به گفته کریمی، "رواید الکترونیکی کامل" یعنی بدون برچسب و مهر ورود و خروج طرحی است که در برخی کشورهای دیگر نیز اجرا می شود. وزارت خارجه نیز با توجه به مصوبه هیأت وزیران و حمایت وزیر امور خارجه درباره صدور روادید الکترونیکی با بالاترین استانداردها اقدام کرد. اکنون تقریبا در ۱۱۰ نقطه از جمله در فرودگاه های بین المللی داخل کشور و همچنین نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، این روادید صادر می شود.

روادید الکترونیکی یا «ویزای بدون برچسب و مُهر» واکنشی به فرمان مهاجرتی ترامپ نیستوی همچنین با اشاره به تجهیز وب سایت روادید الکترونیک ایران که منطبق با استانداردهای روز جهان است، گفت: اگر تحریم ها وجود نداشت و با بانک ها در برخی کشورها دچار مشکل نبودیم، حتی نیاز نبود متقاضی در نمایندگی ایران در خارج از کشور برای دریافت روادید حاضر شود، می توانست با واریز مبلغ ویزا به صورت الکترونیکی، روادید خود را دریافت کند. وب سایت روادید الکترونیک وزارت خارجه حتی امکان صدور بیمه نامه الکترونیکی را نیز دارد.

کریمی درباره رایگان شدن ویزای ترانزیتی ایران با ۷۲ ساعت اعتبار که اوایل مهرماه رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر آن را اعلام کرد، با تاکید بر این که تمام طرح های ویزا را وزارت خارجه باید اجرا کند، گفت: ویزای ترانزیت با کد «G» چندین دهه است که در ایران اجرا می شود و برای ترانزیت زمینی حداکثر ۷ روز و برای مسافران ترانزیت هوایی نهایت ۳ روز اعتبار دارد. قیمت آن نیز براساس عمل متقابل با کشورهای مختلف، تعیین شده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایستا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1