19 مارس 2024 - 10:04

چرا دبی تبدیل به یک شهر هوشمند می شود؟

22 اکتبر 2018 - 10:00 dsfr.ir/3r0vf

چرا دبی تبدیل به یک شهر هوشمند می شود؟
kojaro.com
دبی

در طول قرن گذشته، دبی به شهری فوق العاده با چشم اندازی بی نظیر مبدل شده است. این شهر در اوایل دهه ۱۹۰۰ از ۱۰ هزار جمعیت ساکن در صحرای غربی به یکی از شهرهای بین المللی امروزی تبدیل شده و جمعیت آن بیش از ۷/ ۲ میلیون نفر است.

جمعیت شهری رو به رشد، همراه با تغییرات آب و هوایی، چالش های مهمی را در مورد اینکه دبی چگونه می تواند کیفیت زندگی شهروندان خود را بهبود بخشد، به وجود آورده و همچنین مساله کاهش تاثیرات مخرب بر محیط زیست نیز مطرح است. در چند دهه گذشته، امارات متحده عربی یکی از بالاترین منتشرکنندگان دی اکسید کربن سالانه در جهان بوده است. بنابراین تبدیل شدن دبی به شهری با توسعه پایدار و هوشمند دیگر انتخابی نبود، بلکه ضروری بود. به همین دلیل است که دبی طرح بلندپروازانه ای برای تبدیل شدن به یکی از پایدارترین و هوشمندانه ترین شهرهای جهان را دارد. همچنین امارات متحده عربی انتظار دارد تا سال ۲۰۲۱، به ۴۵ میلیون نفر که ۳۱ میلیونش را گردشگر بین المللی تشکیل می دهد، خوشامد بگوید.

این کار به شتاب بخشیدن به برنامه ریزی برای نسل جدید پروژه های هوشمند کمک کرده و بستری آزمایشی برای طراحان نوآور برای جابه جایی مرزهای نوآوری و خلاقیت در محیط زیست به وجود آورده است. علاوه بر اکسپوی جهانی ۲۰۲۰، برنامه های دیگر شامل قطار جدید فوق العاده سریع Hyperlop که فاصله دبی به ابوظبی را در ۱۲ دقیقه با سرعت بالای ۷۵۰ مایل در ساعت سفر می کند و همچنین برنامه هایی برای ساخت زیباترین مکان های اقامتی در جهان است.

البته برای شهری که رتبه ۶۵ را در لیست هوشمندترین شهر دنیا در سال ۲۰۱۶ به دست آورده، تلاش زیادی برای دستیابی به رسیدن به جایگاه نخست نیاز است. پروژه Smart City دبی ابتکاری است کلیدی برای دستیابی به این هدف و به موضوع آینده نمایشگاه جهانی مرتبط است. دبی در سال ۲۰۱۳ با پیشنهاد موضوع «ارتباط ذهن ها، خلق آینده» به پیروزی دست یافت و در حال حاضر برای اکسپوی ۲۰۲۰ آماده می شود. توسعه پایدار، تحرک و فرصت ها برخی از زیرمجموعه های این پیشنهاد بودند. دبی اولین شهر در مناطق خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب آسیا خواهد بود که نمایشگاه جهانی را برگزار می کند. با نزدیک شدن به ۲۰۲۰، رقابت دبی برای تبدیل شدن به یکی از هوشمندترین شهرهای جهان در حال انجام است.

شهر هوشمند چیست؟
شهر هوشمند، جایی است که زیرساخت های سخت و نرم با تکنولوژی یکپارچه و ایمن به هم متصل است. هدف این است که شبکه ها و خدمات کارآمدتر و هوشمندتر باشد؛ در حالی که اجازه همکاری بین بخش های دولتی و خصوصی را نیز می دهد. این در مورد ایجاد یک اکوسیستم دیجیتالی مشترک است که پایداری اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی شهر را نیز بهبود خواهد بخشید و در نتیجه منجر به بالا رفتن کیفیت زندگی مردم و حفاظت از محیط زیست خواهد شد. نیویورک نمونه خوبی از شهر هوشمند است که به عنوان هوشمندانه ترین شهر جهان در رتبه بندی سال ۲۰۱۶ معرفی شد. اما چه چیزی باعث می شود که نیویورک هوشمند ترین شهر در جهان باشد؟ آیا دبی می تواند برخی از ابتکارات آن را یاد بگیرد؟ دبی چه چیزی می تواند از شهر نیویورک بیاموزد؟

الگوی آمریکایی برای شهر خاورمیانه ای
مطالعات نشان می دهد موفقیت شهر نیویورک در نتیجه تعهد، هماهنگی و همکاری میان ادارات مختلف و همچنین نهادهای خصوصی و دولتی است. «همکاری جمعی» و «مردم محوری» برای ایجاد یک شهر هوشمند، یکی دیگر از دلایل اصلی موفقیت آن است. دبی در حال یادگیری از استراتژی های نیویورک است و به همین دلیل در سال ۲۰۱۶ برنامه های شتاب دهنده آینده را راه اندازی کرد.

این ابتکار عمل شرکت های خلاق را برای پیوستن به نیروهای دولتی با هدف یافتن راه حل هایی برای چالش های قرن بیست و یکم دعوت می کند. هدف از این برنامه ارائه یک محیط پویا است که شرکت ها و اشخاص می توانند فرصت های جدیدی را برای ارائه فناوری های نوین و خدمات ارائه کنند. همچنین دبی مجموعه ای از هفت استراتژی هوشمند برای تبدیل شدن به شهر هوشمند را دنبال می کند که عبارتند از: اقتصاد هوشمند، زندگی هوشمند، جابه جایی هوشمند، حکومت هوشمند، محیط زیست هوشمند، افراد هوشمند و زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات هوشمند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1