19 مارس 2024 - 06:21

استفاده از فناوری های نو در موزه های بزرگ جهان

16 اکتبر 2018 - 16:00 dsfr.ir/bh8vg

موزه لوور

استفاده از فناوری در موزه ها، کم کم به پدیده ای آشنا تبدیل می شود. استفاده از فناوری در موزه ها می تواند از ابتدایی ترین کارها مثل تهیه یک اکانت توییتر باشد و یا پروژه های بزرگی را شامل شود.

موزه کندال در شهر کامبریا در شمال غربی انگلستان از نمونه هایی است که با دیجیتالی کردن مجموعه تاریخی طبیعی و راه اندازی وب سیات جدیدش، کل جهان می توانند به ۵۷۰۰ ماده معدنی و گل و گیاه این موزه دسترسی داشته باشند.

موزه Cooper Hewitt Smithsonian National Design در نیویورک یک خودکار الکترونیکی طراحی کرده که به بازدیدکننده ها امکان می دهد ضمن گردش در موزه، اطلاعات را «جمع آوری» کنند و بعد از طریق یک وب سایت اختصاصی به اطلاعات کامل تری دست یابند.

قدیمی ترین موزه جهان، لوور، از یک ابزار غیرعادی استفاده می کند: Nintendo ۳DS XL. راهنمای صوتی Nintendo ۳DS XL، علاوه بر ۳۵ ساعت محتوای صوتی، امکان محاوره و تماس دوطرفه را نیز برقرار می کند. ۳DS XL می تواند نقشه، تصاویر سه بعدی HD و دیگر اطلاعات را در دسترس مخاطبان قرار دهد. علاوه بر این، کارشناسان در لوور قصد دارند از صفحه نمایش هایی با امکان ارتباط دو طرفه و واقعیت افزوده استفاده کنند.

موزه یانگ با همکاری پروژه هنری گوگل، همه آثار هنری اش را برای بازدید آنلاین، دیجیتالی می کند. علاوه بر این، برای درست کردن پایه ای برای ساعت فرانسوی قرن هجدهمی اش، پرینترهای سه بعدی را به خدمت گرفته و از دستگاه کپی برداری MakerBot و نرم افزار ۳D CAT استفاده می کند. یانگ، وبلاگی را منحصرا به فعالیت های مرتبط با فناوری اختصاص داده است.

کنار آثار هنری، همواره پلاکاردهایی نصب می شود که جزئیاتی همچون نام اثر، هنرمند، تاریخ و یک توصیف کوتاه راجع به اثر را نمایش می دهند. اما اگر بازدیدکننده ها بخواهند اطلاعات بیشتری درباره اثر بدانند آن موقع چگونه است؟ موزه بروکلین از فناوری iBeacon به عنوان راهی برای تعامل بازدیدکننده ها با متخصصان موزه استفاده می کند. بازدیدکننده ها می توانند درباره یک اثر هنری سوال بپرسند و پاسخ خود را همان لحظه دریافت کنند. موسسه های بزرگ همچون متروپولیتن و موزه هنر مدرن نیویورک نیز از فناوری های مبتنی بر بیکون استفاده می کنند.

موزه Getty نیز از فناوری های دیجیتال برای حفاظت از گنجینه های ارزشمندش بهره گرفته است. هیچ زمین لرزه ای نمی تواند این آثار را از بین ببرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1