19 مارس 2024 - 10:43

شهرهای هوشمند چگونه راه را برای گردشگری هوشمند باز می کنند؟

15 اکتبر 2018 - 10:00 dsfr.ir/rr9kp

شهرهای هوشمند چگونه راه را برای گردشگری هوشمند باز می کنند؟
sobhanehonline.com
شهر هوشمند

این طور به نظر می رسد که امروزه همه چیز هوشمند است: اتومبیل های هوشمند، گوشی های هوشمند، تلویزیون های هوشمند، ساعت های هوشمند، هتل های هوشمند و... به منظور جلو بردن این مسیر هوشمندانه جمعی، حرکت جهانی شهرهای هوشمند کمکی است در جهت اتصال و ارتباط اشیا و وسایل هوشمند به یکدیگر در شهر یا جامعه که منجر به زندگی راحت تر، کارآمدتر و پایدارتر می شود.

با توجه به ماهیت متقابل سفر و گردشگری، یک شهر هوشمند می تواند به ایجاد و حفظ گردشگری هوشمند کمک کند، اما تاکنون این ارتباط به طور کامل قابل مشاهده نبوده است.

شورای شهرهای هوشمند شهری را به عنوان شهر هوشمند در نظر گرفته که در همه عملکردها و وظایف آن فناوری های دیجیتالی تعبیه شده باشد. در راهنمای آمادگی شهرهای هوشمند، این شورا دیدگاه جامع و کاملی را بیان کرده که «شامل تمام فعالیت های انسانی در یک منطقه از جمله دولت های شهری، مدارس، بیمارستان ها، زیرساخت ها، منابع، کسب و کار و مردم است.»

همان طور که جیس برست، رئیس شورا، توضیح می دهد: بسیاری از شهرها بیش از یک شهر هستند؛ مانند یک منطقه شهری، خوشه ای از شهرها، شهرستان ها و گروه های شهرستانی، مجموعه ای از شهرهای نزدیک یا یک ائتلاف منطقه ای. نمونه های دیگر در مقیاس کمتر از یک شهر کامل هستند، مانند نواحی، محله ها، شهرها، روستاها، دانشگاه ها و پایگاه های نظامی. به طور خلاصه، تقریبا هر نهاد بشری که دارای جایگاهی بهتر برای زندگی و کار است، مکانی است که دارای پایداری است.

برست لیستی از مقاصد تصویب شده برای شهر هوشمند را به شرح زیر برشمرد:

• مالت در حال تبدیل شدن به یک شهر هوشمند جزیره ای است.

• سنگاپور در حال حاضر شهر هوشمند است.

• هفت شهر در ایالات متحده در چالش شهر هوشمند فینالیست هستند: آستین، کلمبوس، دنور، کانزاس سیتی، پیتسبورگ، پورتلند و سانفرانسیسکو.

• شهر مصدر ابوظبی مدعی است باهوش ترین شهر دنیا و دارای پایدارترین سازگاری با محیط زیست است.

• هند دارای یک برنامه ملی برای تبدیل حداقل ۲۰ شهر هوشمند در سراسر کشور است.

شهر واشنگتن، D.C. گاهی به عنوان پایدار ترین شهر در ایالات متحده محسوب می شود. به هنگام بسیاری از بحث ها مفهوم سیاسی در نظر گرفته می شود. جدا از سیاست، در این شهرها بسیاری از برنامه های هوشمند در جهت رسیدن به هدف پایداری بیشتر در حمل و نقل، استفاده از انرژی و مدیریت زباله است.

همه این موارد مربوط به گردشگری است، اما دقیقا معانی آنها چیست؟ یک شهر هوشمند از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای جمع آوری و سنجش شرایط در خیابان ها، ساختمان ها، حمل و نقل و هوا استفاده می کند. این به آن معناست که تعبیه سنسورها و دیگر فناوری های جا گرفته در یک مقصد، برای نظارت و جمع آوری اطلاعات برای همه چیز از آب و ترافیک تا مصرف انرژی است.

سپس داده ها از طریق ارتباطات سیمی و بی سیم، از طریق وسیله ای که به نام اینترنت همه چیز (IoE) شناخته می شود، انتقال می یابد. سپس داده های تقلیل یافته یا تجزیه و تحلیل می شوند تا به تصمیم گیرندگان در دولت و کسب و کار برای تصمیم گیری بهتر کمک کنند. رویکرد شهر هوشمند استفاده از جدیدترین و بزرگ ترین تکنولوژی در ارائه هر یک از این راه حل ها در هر بخش از شهر است. برای گردشگران، ساکنان، صاحبان کسب و کار و سرمایه گذاران، نتیجه یک مقصد سبزتر و پاکیزه تر است که منجر به مکان سالم و با کیفیت تری برای بازدید، زندگی و انجام کسب و کار می شود.

مهم ترین نکته این رویکرد این است که وقتی یک مقصد رویکرد هوشمندانه ای را دنبال می کند، همان طور که در مکان های ذکر شده گفته شد، فرصت های کسب و کار جدید به ویژه در سفر و گردشگری ظاهر می شود. هتل ها، رستوران ها، حمل و نقل مربوط به گردشگری و جاذبه ها از افزایش کیفیت زندگی در سراسر مقصد بهره مند می شوند.

در واقع، این تئوری پنجره شکسته است؛ اختلال مانند پنجره شکسته در یک ساختمان اختلال بیشتر را جذب می کند در حالی که اصلاح پنجره تاثیر متفاوتی دارد. گردشگران به مکانی می رسند که کیفیت بالایی دارد. تکنولوژی شهر هوشمند به نظارت و مدیریت بهتر جمعیت کمک می کند؛ یعنی از طریق پیش فروش بلیت، زمان بازدید و پراکندگی و...

بخش عمده ای از فناوری مورد استفاده در سراسر شهر هوشمند مانند نظارت بر انرژی، زباله و آب و افزایش کارآیی هم برای گردشگری مفید است و هم از لحاظ کیفیت و هم صرفه جویی هزینه. صنعت گردشگری، به ویژه برای بسیاری از هتل ها و هتل های زنجیره ای، به خوبی در جهت اتخاذ تکنولوژی پایدار، برای خط مشی بهتر است؛ همچنین برای تجربه مشتری و حتی این سیاره. با این حال هنوز راهی طولانی برای پیشرفت وجود دارد.

البته هنوز همه مقصدها، هتل ها، اپراتور تور یا دیگر اپراتورهای گردشگری اقدامات پایداری و فناوری را تصویب نکرده اند. برای مقاصد در حال ظهور، اتخاذ هزینه ها و پیاده سازی فناوری ها در ابتدا می تواند بازدارنده باشد؛ به خصوص اگر جریان گردشگری ورودی آنها فوق العاده حساس به بلایای طبیعی یا انسان ساخت است. با این حال، جنبش شهر هوشمند به طور فزاینده ای رشد خواهد کرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1