19 آوریل 2024 - 04:50

بازگشایی موزه باستان شناسی نیشابور پس از یک سال تعطیلی

13 اکتبر 2018 - 16:00 dsfr.ir/vf9i1

موزه باستان شناسی نیشابور

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور گفت: «موزه باستان شناسی این شهرستان پس از یک سال تعطیلی بازگشایی شده است.»

محمد اسماعیل اعتمادی ارئیس اداره میراث فرهنگی نیشابور با بیان این مطلب افزود: موزه تخصصی باستان شناسی نیشابور در فضایی به وسعت حدود ۷۰۰ متر مربع در ضلع شرقی کاروانسرای شاه عباسی واقع در ضلع جنوب غربی میدان خیام نیشابور واقع شده است.

این موزه برای اولین بار در سال ۱۳۷۴شمسی همزمان با برگزاری کنگره جهانی بزرگداشت عطار نیشابوری با موضوع موزه محلی تأسیس شد، سپس در سال ۱۳۷۹ تجهیز و اشیای جدیدی به آن افزوده شد. در سال ۱۳۹۵ پس از مدتی تعطیلی به دلیل مشکلات حقوقی مالکیتی، با مشارکت شورای اسلامی و شهرداری نیشابور، بعنوان موزه باستان شناسی تجهیز و راه اندازی شد اما پس از مدتی فعالیت، بدلیل نواقص حفاظتی و امنیتی مجددا تعطیل شد.

در نهایت پس از رفع نواقص مذکور، و با افزودن اشیای جدید کشف شده از کاوش های باستان شناسی نیشابور، این موزه از تاریخ ۱۶ مهرماه همزمان با روز جهانی کودک بازگشایی و در معرض دید علاقمندان به تاریخ و فرهنگ قرار گرفت.

موزه تخصصی باستان شناسی نیشابور با بیش از دویست قطعه اشیای باستانی متعلق به محوطه های باستانی نیشابور دارای بخشهای مختلفی از قبیل: بخش مسکوکات فلزی از دوران اشکانیان تا دوره ایلخانی، بخش اشیای سفالی از هزاره دوم قبل از میلاد تا دوره صفویه)، اشیای شیشه ای، سنگی، و نیز بخش نمایش ویژه شامل اسکلت مکشوفه از کاوشهای علمی تپه برج، متعلق به ۳۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح (هزاره چهارم قبل از میلاد مسیح) و ... است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور افزود: این موزه در حال حاضر از ساعت ۸ صبح تا ۱۴ دایر است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1