19 مارس 2024 - 12:43

سه تالاب بین المللی گنبدکاووس حیات دوباره یافتند

13 اکتبر 2018 - 12:00 dsfr.ir/9w56y

تالاب

بارندگی خوب چند روز گذشته در بخش مرزی داشلی برون که از مناطق کم باران و خشک استان گلستان محسوب می شود، به آبگیری تالاب های بین المللی آلاگل، آجی گل و آلماگل که در تابستان امسال خشک شده بودند، منجر شد و این تالاب ها حیات دوباره یافتند.

بخشدار بخش داشلی برون از آغاز آبگیری سد دانشمند و نیز سه تالاب بین المللی آلماگل، آلاگل و آجی گل در این بخش مرزی خبر داد و گفت: تالاب های بین المللی منطقه به دلیل کاهش بارندگی ها و خشکسالی در سال های اخیر، خشک شده بودند که بارش خوب اخیر، جانی دوباره به آنها داد.

حاجی نظر شیرمحمدلی گفت: براثر بارش های خوب 13 و 14 مهر ماه جاری دربخش مرزی داشلی برون و نیز در مناطق بالادست رودخانه اترک، این رودخانه مرزی آورد آب خوبی داشت.

آورد خوب آب رودخانه اترک سبب شد تا بخش قابل توجهی از آب این رودخانه از طریق کانال های هدایت آب موجود به سمت سه تالاب بین المللی و نیز سد دانشمند واقع درحوزه داشلی برون هدایت شوند که هم اکنون عملیات آبگیری درحال انجام است.

آورد آبی رودخانه اترک همچنین بدون هیچ گونه خسارتی اراضی حاشیه آن را سیراب کرد و فرصت خوبی در اختیار کشاورزان این منطقه برای کشت محصولات پاییزه از جمله گندم، جو و کلزا قرار داده است.

بخشدار داشلی برون بابیان اینکه حجم آب ذخیره شده در سد دانشمند و تالاب های بین المللی پس از پایان آبگیری اعلام می شود، گفت: آنچه مسلم است، بارش های اخیر برای کشاورزان و دامداران منطقه و نیز تالاب های بین المللی بسیار بموقع و مفید بود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1