17 آوریل 2024 - 01:56

افتتاح نخستین موزه صنایع دستی ایل سنگسر در مهدیشهر

2 اکتبر 2018 - 16:00 dsfr.ir/vt9mg

موزه صنایع دستی

اولین موزه صنایع دستی ایل سنگسر در استان سمنان، با حضور جمعی از مسئولان و علاقمندان در شهرستان مهدیشهر افتتاح شد.

محمدتقی اعرابی، سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهدیشهر در مراسم افتتاح این موزه اظهار کرد: این موزه تلاشی برای رونق صنعت صنایع دستی است و زمینه ایجاد اشتغال پایدار در منطقه را فراهم می کند.

وی، هدف از راه اندازی این موزه را دانش افزایی در زمینه هنرهای اصیل فراموش شده و موضوعات مرتبط با آن، معرفی و احیاء صنایع دستی به علاقه مندان، راه اندازی بازار تولید و ارائه این محصولات در بازار فروش و رونق کسب و کار عنوان کرد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهدیشهر با بیان اینکه در این موزه، فرهنگ و هنر اصیل سنگسری به نمایش گذاشته شده است، تصریح کرد: این موزه یادگار هنر و عشق زنان و مردان و عشایر سنگسری است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دو موزه در مهدیشهر فعال است، افزود: در حال رایزنی برای ایجاد موزه مردم شناسی شهر نمونه گردشگری شهمیرزاد هستیم.

حسن ارگی، فرماندار شهرستان مهدیشهر نیز گفت: ایل سنگسر ظرفیت بزرگی در تمام زمینه های فرهنگی و گردشگری و ... دارد و این موزه تبلور بخشی از این داشته های فرهنگی است. گردشگری محور توسعه شهرستان مهدیشهر است؛ با تقویت محور از کویر تا کرانه، این شهرستان به محل جذب گردشگران با ذائقه های مختلف تبدیل می شود.

حسن پاکزادیان، مدیر موزه صنایع دستی ایل سنگسر نیز گفت: این موزه شامل بخش های مختلفی از جمله چرمینه و دوخت چرم، کار با چوب، ساخت قفل و کلیدهای چوبی،کار با مس قلمکاری و قلمزنی، آهنگری و سفال و سوزن دوزی است. بخش فروشگاه این موزه نیز به زودی راه اندازی می شود و در این بخش سوغات سنگسر از جمله نان سنتی این منطقه که شامل 42 نوع نان مختلف می شود و لبینات معروف ایل در این موزه به عنوان سوغات شهرستان مهدیشهر عرضه می شود.

در مراسم افتتاح موزه صنایع دستی ایل سنگسر، فرماندار، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر مهدیشهر، جمعی از موثرین و مدیران شهرستانی، مدیر موزه های استان و علاقمندان حضور داشتند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1