20 آوریل 2024 - 18:43

عملکرد ایران در رویداد جاتا 2018

24 سپتامبر 2018 - 14:30 dsfr.ir/zy4f5

رویداد جاتا 2018

رویداد بزرگ جاتا هر سال در آخرین روزهای شهریور ماه در شهر توکیو برگزار می شود. نمایندگان کشورمان با هدف معرفی جذابیت های تاریخی و فرهنگی ایران همواره و در ادوار مختلف در این رویداد حضور داشتند. امسال نیز پاویون اختصاصی ایران با حضور سفیر ایران در ژاپن کار خود را آغاز کرد.

در خصوص برگزاری نمایشگاه گردشگری جاتا ژاپن نماینده اطلاع رسانی گردشگری ایران در ژاپن اظهار داشت: نمایشگاه توریسم اکسپو یا نمایشگاه گردشگری ژاپن که به صورت مخفف جاتا گفته میشود از روز ۲۰ سپتامبر تا ۲۳ سپتامبر برگزار می گردد.

تفاوتی که امسال با سالهای گذشته داشت، اختصاص دو روز این نمایشگاه به بخشهای حرفه ای یعنی بازدید آژانس های گردشگری از این نمایشگاه و دو روز دیگر آن برای بازدید عموم آزاد در نظر گرفته شده است. خوشبختانه غرفه جمهوری اسلامی ایران در جاتا به مساحت ۵۴ متر با طراحی و اجرا خیلی خوب، هم نمادهای ایرانی را نشان می داد و هم غرفه آرایی زیبایی در آن انجام گرفته است.

سید عباسعلی امامیه گفت: تنوع شرکت کنندگان در غرفه ایران بسیار خوب بود، علاوه بر بخش های فعالان گردشگری در غرفه ایران از فعالان صنایع دستی هم حضور داشتند. 

برای برپایی این نمایشگاه از زحمات بی دریغ کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران، سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری ایران، سفارت و وزارت خارجه ایران جای تشکر دارد.

خوشبختانه امسال آقای رحمانی موحد سفیر جدید ایران در ژاپن در سفارت جمهوری اسلامی ایران هستند و بعد از انتخاب ایشان یک امیدی در میان فعالان حوزه گردشگری خصوصا در ژاپن ایجاد شد که با حضور ایشان امکان تمرکز به روی فعالیت های گردشگری ایجاد خواهد شد و همه ما امیدوار و مطمئن هستیم که ایشان تمام تلاش و تجارب خود را به کار خواهد گرفت تا تور ورودی از ژاپن به ایران رشد قابل ملاحظه ای داشته باشد.

جا دارد من از جناب آقای افشاری مدیر عامل و آقای اسلامی مدیر گردشگری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران تشکر ویژه ای داشته باشم که تلاش شبانه روزی این عزیزان باعث شد که ما موفق به حضور در جاتا ۲۰۱۸ شویم.

با توجه به اینکه دولت ارزی را برای حضور در نمایشگاه ها تخصیص نداد اما کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران با سخاوتمندی، بخش عمده ای از هزینه های غرفه ها را برعهده گرفتند و کمک خیلی خوبی برای مشارکت شرکت کنندگان در این نمایشگاه ایجاد کردند، جا دارد من به عنوان یکی از شرکت کنندگان در این غرفه ها، همینطور از طرف دیگر همکاران در بخش گردشگری از زحمات این دو عزیز،کل مجموعه کانون و معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ایران ،سفارت و وزارت خارجه ایران تشکر کنم.

ان شاالله همانطور که می دانید به دلیل برگزاری المپیک ۲۰۲۰ در توکیو، سال آینده سال ۲۰۱۹ نمایشگاه گردشگری توریسم اکسپو در شهر اوزاکا و در ۲۰۲۰ در جزیره اوکیناوا برگزار خواهد شد. من مطمئنم با تلاشهای پیگیرانه کانون، وزارت خارجه وسفارت ایران ما حضور مثمر ثمری در این دو نمایشگاه خواهیم داشت و از حالا به دنبال مقدمات حضور هر چه پر بارتر در این نمایشگاهها خواهیم بود.

امامیه افزود: در خصوص تصویر آینده برای ورود گردشکران از ژاپن و دیگر کشورها به ایران من خوشبینانه به این موضوع نگاه میکنم همونطور که می دانید کاهش ارزش پول ملی در قبال ارزهای خارجی برای تورهای خروجی یک تهدید و یک مورد باز دارنده است ولی در مورد تورهای ورودی بر عکس می باشد به طوری که پکیج تور ایران می تواند ارزانتر برای خارجیها ارائه گردد و یکی از عوامل باز دارنده ای که همیشه ما در مورد تورهای ورودی نگران آن بودیم هزینه های بالای تور ایران بود که با کاهش ارزش پول ملی در این خصوص این فرصت برای فعالان گردشگری در حوزه تورهای ورودی ایجاد می شود که فعالان بتوانند پکیجهایی با قیمت مناسب را ایجاد کرده تا ما شاهد افزایش روز افزون ورود گردشگر خارجی به ایران باشیم.

مطلب دیگری که می تواند فرصت خوبی را ایجاد کند همین بحث صدور ویزای ایران در خارج از پاسپورت هست که مهر ورود و خروج هم در پاسپورت خورده نمیشود، این مصوبه جدید که توسط آقای مونسان به همت ایشان و با همراهی وزارت خارجه ایران انجام شد،خواسته ای بود که ما از سال ۲۰۱۶ مطرح کرده بودیم دائما این را تکرار می کردیم ولی این مهم در دوره آقای مونسان با تیم عملگرایشان به این خواسته پاسخ مثبت داد. و این مانع از سر راه گردشگران خارجی که می خواستند علاوه بر ایران به امریکا هم سفری داشته باشند برداشته شد و ما امیدواریم شاهد استقبال بسیار خوب گردشگران ورودی به ایران باشیم.

امسال جاتا با سال گذشته تفاوتهایی داشت، بخشهای جدیدی به آن اضافه شده بود، همچنین تعداد شرکت کنندگان در هردو بخش ورودی و خروجی رشد داشتند، اما در بخش ورودی اینرشد بسیار چشمگیر بود.

در بخش تورهای وروردی به ژاپن تعداد ٥٢٧ شرکت کننده حضور داشتند، همچنین در بخش تورهای خروجی تعداد ٧٦٨ تا شرکت خارجی حضور داشتند.

تعداد کل شرکت کنندگان نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. آمار سال گذشته تورهای ورودی ٣٩٧ بوده و تعداد شرکت های خارجی ٧٣٦ بوده است.با توجه با آمارهای ذکر شده مشخصا رشد تورهای ورودی به ژاپن حدودا ٣٣درصد میباشد. و رشد شرکت کننده های تورهای خروجی حدودا ٤ درصد می باشد.

جاتا پیش بینی کرده است تعداد بازدیدکنندگان برای چهار روز ١٩٥،٠٠٠ نفر بشود. امسال جاتا ٥ تا منطقه مخصوص را رده بندی کرده است که شرکت هایی که در این زمینه ها کار میکنند را دور هم جمع کرده است. 

Cruise, Resort Wedding, Adventure Tourism, Sports Tourism & Study Abroad

کشتی های تفریحی، میعادگاههای ازدواج، گردشگری ماجراجویی، گردشگری ورزشی و تحصیل در خارج ، اینها ٥ سرفصل جدید هستند که جاتا بروی آنها تمرکز کرده است. سال گذشته رده بندی مخصوص تحصیل در خارج را Study Abroad ایجاد کردند ولی برای ٤رده بندی دیگر، امسال اولین بار است که جاتا آنها را اضافه کرده است.

وی افزود: آقای تاگاوا، رئیس نمایشگاه جانا میگوید، چون امسال در ژاپن زلزله بزرگی در اوساکا و هوکایدو و طوفان و باران شدیدی دو منطقه غرب ژاپن و اوساکا داشت.

برای اینکه این منطقه هایی که آسیب دیده است دوباره بازسازی و فعالیتشان افزایش یابد، باید هم در تور inbound هم در تور outbound توسعه چشمگیری داشته باشیم و جاتا در این زمینه نقش کارآفرینی و اقتصادی عمده ای دارد. 

طبق آخرین آمارها، ژاپنیها در بخش تورهای وروردی از برنامه پیش بینی شده اشان بسیار جلو هستند، قرار بود تا سال ٢٠٢٠ ، تعداد آمار گردشگران ورودیشان به بیست میلیون نفر برسد، امسال این آمار به ٢٨ میلیون رسیده است، آنها برای اینکه از اثرات مخرب افزایش گرشگر در امان بمانند، می خواهند تعداد گردشگر ورودی را تا سقف ٤٠ میلیون افزایش و سپس در حدود ثابت نگه دارند.

امامیه اضافه کرد: دونفر از مسئولین عالی رتبه جاتا در غرفه ایران حضور پیدا کردند و ضمن بازدید از غرفه با ابراز خرسندی از حضور ایران در جاتا اعلام کردند برخلاف تمام سختیها و موانع پیش آمده به جهت تحریمها برای حضور در جاتا،خوشحال هستیم که ایران توانست دراین نمایشگاه در سطح خوب و پربار حضور پیداکند و جاتا تمام تلاش و پشتیبانی خود را برای حضور ایران در جاتا ۲۰۱۹ بکار خواهد گرفت و مسرانه برای حضور ایران قدم برخواهد داشت.

1