19 مارس 2024 - 06:34

کشف یک مجسمه ابوالهول در مصر

18 سپتامبر 2018 - 16:00 dsfr.ir/7142t

مجسمه ابوالهول 2 هزار ساله

باستان شناسان موفق به کشف یک مجسمه با سر انسان و بدن شیر در جنوب شهر اسوان در کشور مصر شدند.

وزیر آثار تاریخی مصر اعلام کرد این مجسمه ابوالهول که از جنس ماسه سنگ ساخته شده است در معبد باستانی «کوم امبو» و در جریان یک پروژه برای محافظت از این محوطه باستانی در برابر آب های زیرزمینی کشف شده است. 

مصطفی وزیری دبیر کل شورای عالی آثار تاریخی مصر اعلام کرده است که این مجسمه باستانی احتمالا متعلق به دوره دودمان بطلمیوسی است که از سال ۳۰۵ تا ۳۰ پیش از میلاد نزدیک به ۳۰۰ سال بر مصر باستان حکمرانی می کردند و در این صورت قدمت این مجسمه به بیش از ۲۰۰۰ سال می رسد. 

ابوالهول، غول افسانه های مصر باستان و اسطوره اودیپ، ترکیبی از انسان و حیوان با پیکری از شیر، مزین به بال های عقاب و دارای سری شبیه سر زنان است و از دید مصریان باستان، مظهر آفتاب محسوب می شد. مجسمه اصلی و عظیم ابوالهول در کنار اهرام ثلاثه و در ساحل غربی رود نیل واقع است و آن را بزرگ ترین مجسمه تک سنگی جهان با ۷۳/۵ متر طول، ۱۹/۳ متر عرض و ۲۰/۲۲ متر ارتفاع می دانند که گمان می رود به عنوان قدیمی ترین مجسمه تاریخی جهان توسط مصریان باستان در سال های ۲۵۵۸ تا ۲۵۳۲ قبل از میلاد مسیح (ع) بنا شده است. 

در ماه فوریه امسال نیز مقامات مصری از کشف یک گور باستانی ۴۴۰۰ ساله در نزدیکی قاهره خبر داده بودند که شامل نقاشی های دیواری نادر بوده و گفته می شود متعلق به یک کاهن رده بالای مصری به نام «هتپت» بوده است. 

مقامات مصری امیدوارند این اکتشافات باستانی جذاب بتواند موجب رونق بیشتر صنعت گردشگری در این کشور شود که پس از ناآرامی های سیاسی سال ۲۰۱۱ به شدت تضعیف شده بود اما با بازگشت به دوران رونق این صنعت سال گذشته در مصر بیش از ۵۰ درصد رشد داشت تا مصر بیشترین رشد را در جذب گردشگر خارجی در یک سال گذشته در جهان داشته باشد. 

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1