19 مارس 2024 - 11:32

اختلاف ارز مسافرتی در بانک و صرافی ۶۰۰ تومان شد

18 سپتامبر 2018 - 10:00 dsfr.ir/1q06y

اختلاف قیمت ارز مسافرتی

اختلاف قیمت ارز مسافرتی بانکی و بازار آزاد بار دیگر زیاد شد؛ به طوری که اکنون هر یورو در صرافی با بانک حدود ۶۰۰ تومان تفاوت قیمت دارد.

روز (دوشنبه) در بازار آزاد ارز هر یورو تا ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان و دلار تا ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان معامله می شود. این نرخ در صرافی هایی که اقدام به توزیع ارز خدماتی از جمله ارز مسافرتی می کنند نیز در همین حد بوده و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

اما از حدود دو هفته پیش، پرداخت ارز مسافرتی در بانک ها آغاز شده، اما تنها با ارز یورو. آخرین گزارش دریافت شده از شعب بانک ها از این حکایت دارد که برای امروز قیمت هر یورو حدود ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده و مسافران می توانند برای دریافت آن اقدام کنند. بر این اساس اکنون اختلاف قیمت بین ارزی که در صرافی ها به مسافر ارائه می شود با آنچه که در بانک ها پرداخت می شود حدود ۶۰۰ تومان در هر یورو اختلاف قیمت دارد. این در حالی است که قبل از شروع به کار بانک ها برای ارائه ارز مسافرتی و همزمان با اجرای بسته جدید ارزی دولت از نیمه مردادماه این ارز در صرافی ها هم قیمت بازار شده بود و حداقل این که هیچ رانتی به همراه نداشت.

این در شرایطی است که در سیاست اول ارزی بانک مرکزی که از ۲۰ فروردین ماه سال جاری به مرحله اجرا درآمد و ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان در هر دلار و حدود ۵۰۰۰ تومان در هر یورو برای واردات کالا و همچنین ارز مسافرتی (در بانک ها) اختصاص پیدا می کرد، اختلاف قیمت بالایی را با بازار آزاد که برای هر دلار تا بیش از ۱۰ هزار تومان و یورو تا ۱۲ هزار تومان می رسید ایجاد و با رانت قابل توجهی همراه شده بود.

از این رو در بسته جدید ارزی، ارز یارانه ای برای مسافران حذف و آنها برای تامین نیاز خود به صرافی ها و بانک ها روانه شدند که در ابتدای امر ابتدا در صرافی ها عرضه شد، اما به مرور بانک ها نیز وارد شدند که البته در چند روز اول اختلاف قیمت چندانی با بازار ازاد نبود ولی اکنون بیشتر شده است. این اختلاف نرخ گرچه زمینه ساز رانت خواهد بود ولی از سویی دیگر نرخ پایین تر بانک مرکزی می تواند به نوعی نشانه مثبتی برای بازار باشد؛ هر چند که در مجموع نرخ ها بالا و قابل مقایسه با چند هفته گذشته نیست.

شرایط پرداخت ارز مسافرتی در بانک ها نیز به گونه ای است که برای کشورهای همسایه حدود ۵۰۰ یورو و کشورهای دورتر تا ۱۰۰۰ یورو تامین می شود و مسافر در هنگام خروج از کشور می تواند در فرودگاه آن را دریافت کند، در صرافی های ارائه کننده ارز خدماتی نیز با ارائه مدارک سفر تا حدود ۵۰۰۰ یورو پرداخت انجام شده و در محل صرافی تحویل می شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1