19 مارس 2024 - 06:54

کاهش 55 درصدی آب مصرفی با تغییر رژیم غذایی

17 سپتامبر 2018 - 12:00 dsfr.ir/549er

صرفه جویی در مصرف آب

مطالعات محققان ایتالیایی نشان می دهد نوع رژیم غذایی تاثیر قابل ملاحظه ای بر میزان آب مصرفی دارد و با گرایش به سمت رژیم غذایی سالم می توان میزان آب مصرفی را تا 55 درصد کاهش داد.

گرچه سیاره ما با آب احاطه شده است، ولی میزان آب سالم قابل شرب بسیار محدود است و پیوسته این ترس وجود دارد که این منابع محدود به زودی جوابگوی نیاز ساکنین زمین نخواهد بود.

مطالعات جدید که توسط محققان ایتالیایی صورت گرفته نشان می دهد نوع رژیم غذایی نقش مهمی در میزان مصرف آب سالم دارد و برای صرفه جویی در آب کافیست رژیم غذایی به سمت کاهش مصرف فرآورده های گوشتی و جایگزین کردن آن با سبزیجات بیشتر، سوق پیدا کند.

در این تحقیقات ابتدا محققان میزان مصرف روزانه آب مورداستفاده برای تولید غذا را در سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه اندازه گیری کردند.

آب مصرفی سرانه در این سه کشور به ترتیب برابر 2757 لیتر، 2929 لیتر و 3861 لیتر در روز است. این میزان مصرف آب شامل مصرف منازل، فروشگاه ها و سایر اماکن تجاری نیست و تنها شامل آب مورد استفاده برای محصولات غذایی و خوراکی است. بر اساس این تحقیقات اگر مردم از رژیم غذایی سالم پیروی کنند، تا 55 درصد در میزان آب مصرفی مربوط به تولید مواد غذایی صرفه جویی خواهد شد.

در واقع اگر رژیم غذایی خود را به یک رژیم سالم تبدیل کنید، علاوه بر این که برای سلامت بدن بسیار مفید است، این تغییر رژیم موجب کاهش آب مصرفی سرانه شده و برای طبیعت و محیط زیست نیز مزایای زیادی را به دنبال دارد. البته این تنها راهکار کاهش مصرف آب نیست، اما یک شیوه ساده و دو سر برد است که هم سلامت افراد را تضمین کرده و هم مانع هدر رفتن منابع ارزشمند آب زمین می شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1