16 آوریل 2024 - 16:27

احتمال حذف ایران از نمایشگاه گردشگری جاتا 2019

15 سپتامبر 2018 - 16:00 dsfr.ir/1q8zo

احتمال حذف ایران از نمایشگاه گردشگری جاتا 2019
mehrnews.com
نمایشگاه گردشگری

نماینده اطلاع رسانی گردشگری ایران در ژاپن از احتمال حذف کشورمان از نمایشگاه گردشگری جاتا در سال ۲۰۱۹ به دلیل تحریم ها خبر داد و گفت: امسال هم با محدودیت هایی برای شرکت در نمایشگاه مواجه شدیم.

سید عباسعلی امامیه گفت: امسال مسئولان نمایشگاه گردشگری جاتا در ژاپن گفتند که چون تا قبل از ۸ می ۲۰۱۸ ثبت نام برای حضور ایران در نمایشگاه انجام شده می توانیم در این نمایشگاه شرکت کنیم با این وجود شرایط سختی را اعمال کرده اند.

به عنوان مثال گفته اند که باید مبدا و مقصد پولتان را مشخص کنید همین موضوع مشکلاتی را برای ما به وجود آورد و زمان را نیز برای انجام برخی از کارها از دست دادیم. بنابراین احتمال دارد سال آینده نتوانیم در این نمایشگاه حضور پیدا کنیم چون بانک های ژاپنی که با آمریکا کار می کنند، می گویند هر کاری که در راستای تبلیغ ایران باشد را نباید انجام دهند و نمی توانند پولی جابه جا کنند.

ایران از نظر تبادلات مالی زیر ذره بین است و بانک های ژاپن نیز با مسئولان نمایشگاه جاتا در ارتباط هستند و از این طریق باید کارهای مالی ایران برای حضور در نمایشگاه جاتا انجام شود پس این بانک ها نباید از تحریم های آمریکا عدول کنند. ژاپنی ها به قوانین آمریکا چند مرحله سخت گیرانه تر عمل می کنند چون تحریم ها را نمی شناسند. این مشکلات برای نمایشگاههای دیگری که ایران می خواهد در آنها شرکت کند، نیز هست. 

نمایشگاه جاتا برای شرکت کنندگان ایرانی نسبت به سال گذشته گران تر شده است و حمایت های دولت نیز از شرکت کنندگان اگر ده درصد است اما می بینیم که در کشورهای دیگر حمایت دولت از بخش خصوصی شرکت کننده در نمایشگاه جاتا ۹۰ درصد است.

ولی ما همیشه برعکس عمل می کنیم و بخش خصوصی با پول خودش در نمایشگاه ها شرکت کرده و به تبلیغ ایران می پردازد. مگر این هزینه ها تا چه حد برای بخش خصوصی برگشت می خورد. اگر دولت از این بخش حمایت نکند باید فاتحه صادرات صنایع دستی و یا واردات تور گردشگری را خواند. بنابراین لازم است که چون هزینه های شرکت در نمایشگاه ها زیاد شده و ارزش پول ایران نیز به نصف رسیده، دولت حمایت های لازم را انجام دهد. 

از متولیان در شهرهای همدان و تبریز خواسته ایم تا در نمایشگاه امسال جاتا شرکت کنند این فرصتی است که این دو شهر در سطح جهانی و در یک نمایشگاه معرفی شوند همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی و تبریز نیز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸. متولیان می توانند تبلیغ این دو شهر را در قالب تیزر، پوستر و یا طراحی غرفه انجام دهند. اما هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم. 

امسال آمار تورهای گردشگری که از ژاپن به ایران می آوردیم بسیار ریزش کرده است. دلیل آن هم یکی تحریم هاست و دیگری جو منفی که علیه ایران وجود دارد بیشتر اثرگذار است. آژانس هایی که از تحریم های آمریکا می ترسند ، تبلیغ ایران را انجام نمی دهند برخی از سایت های سفر نام ایران را از مقاصدشان حذف کرده اند. آنها برای ایران کاتالوگی نمی سازند تا ایران بتواند کالای خود را که همان سفر است، بفروشد. 

وی با تاکید بر اینکه اگر ایران بتواند طرح ویزای بدون مهر را در فرودگاه ها اجرا کند مشکل ورود بسیاری از گردشگران به ایران حل می شود گفت: اکنون بسیاری از ایرلاین ها خطوط هوایی خود را از ایران برداشته اند و ارزش پول ایران کم شده و تورهای گردشگری لغو می شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1