28 مارس 2024 - 18:47

سه میلیون شیء تاریخی در موزه های کشور نگهداری می شود

13 سپتامبر 2018 - 16:00 dsfr.ir/p17ai

اشیای تاریخی

مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در حال حاضر سه میلیون قطعه شیء تاریخی و فرهنگی در موزه های وابسته به میراث فرهنگی در کشور نگهداری می شود.

محمدرضا کارگر در حاشیه بازدید از موزه سفالینه اساطیر شاهنامه در سرای سعدالسلطنه قزوین افزود: قدیمی ترین شی ء که در این موزه ها نگهداری می شود ابزارهای سنگی مربوط به 800 هزار سال پیش است که در اکتشافات باستان شناسی در شمال شرق خراسان پیدا شده است.

وی با بیان اینکه 600 موزه در کشور وجود دارد که نیمی از آنها متعلق و وابسته به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، اظهار داشت: 300 موزه دیگر نیز به اشخاص حقیقی و همچنین به نهادها و دستگاه های مختلف اختصاص دارد.

مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: سال گذشته 19 میلیون نفر از موزه های وابسته به این سازمان بازدید کردند و امسال نیز پیش بینی می کنیم 15 درصد به این رقم افزوده شود.

وی با بیان اینکه طی سال های اخیر شاهد گسترش ایجاد موزه های جدید در کشور هستیم، افزود: برای سال جاری پیش بینی می کنیم به ازای هر پنج روز یک موزه جدید در نقاط مختلف روستایی و شهری کشور راه اندازی و فعال شود.

این مسئول با اشاره به نقش موزه ها در رونق گردشگری، همچنین از آنها به معرف تاریخ و فرهنگ جوامع مختلف یاد کرد که می توانند در صورت بهره برداری مناسب در ارتقای حوزه های اجتماعی و فرهنگی جامعه تاثیر گذار باشند.

مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جریان سفر خود به قزوین علاوه بر بازدید از موزه سفالینه اساطیر شاهنامه، از موزه دکتر صالحی، خانه یزدی، مجموعه سعدالسلطنه،مسجد و مدرسه صالحیه و مسجد مدرسه سردار دیدن کرد.

موزه چهلستون، موزه شهر و موزه سنگ نگاره های مسجد جامع وابسته میراث فرهنگی، موزه شهدا،موزه سفالینه اساطیر شاهنامه، موزه فرهنگ و آموزش، موزه کشاورزی، موزه عاشوراییان، موزه دریچه ها و موزه مردم شناسی حمام قجر در شهر قزوین، موزه تنوع زیستی در محمدیه و موزه های روستایی در خوزنین و دیکین از جمله موزه های فعال استان قزوین به شمار می روند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1