28 مارس 2024 - 14:19

ارز مسافرتی چند؟

30 اوت 2018 - 10:00 dsfr.ir/j9954

ارز مسافرتی

مسافران برای تهیه ارز دیگر روی ارز ارزان قیمت حساب نکنند. این روزها و در سیاست جدید بانک مرکزی ارزهای خدماتی با نرخ هم تراز بازار آزاد ارائه می شود و برای امروز تا ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت خورده است.

روز چهارشنبه بازار آزاد ارز به روال روزهای اخیر پر رفت و آمد بود، گر چه نرخ ها روبه رشد نبود، اما همچنان اثر گرانی روز گذشته در بازار وجود دارد، تقاضا بالا و فروشنده کم. دلار که دیروز تا ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان رشد کرده بود برای امروز بین ۱۰ هزار و ۸۵۰ تا ۱۱ هزار تومان و یورو که ۱۳ هزار تومان را رد کرده بود تا ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد.

همچین در صرافی هایی که در چارچوب ضوابط بانک مرکزی برای فروش ارز ورود کرده و ارز خدماتی ارائه می کنند، نرخ های درج شده در تابلوی آنها تفاوت چندانی با نرخ آزاد ندارد؛ به طوری که خرید دلار تا ۱۰ هزار و ۸۰۰ و فروش ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان انجام می شود و یورو تا ۱۲ هزار و ۸۰۰ خرید و ۱۲ هزار و ۹۰۰ فروخته می شود.

این در حالی است که در بسته جدید ارزی قرار بود تا با شروع رسمی فعالیت صرافی ها در بازار آزاد، فروش ارز را در ۲۳ گروه با دریافت مدارک انجام دهند که از جمله آنها ارز مسافرتی بود. شرایط نرخ گذاری نیز این گونه اعلام شد که نرخ مورد معامله در بازار ثانویه از سوی صرافی ها با یک درصد بالاتر به ارزهای خدماتی اختصاص پیدا کند؛ اما در حالی بازار ثانویه دلار را با کمتر از ۹۰۰۰ تومان معامله می کنند که در بازار آزاد از ابتدای اجرای بسته جدید ارزی هیچ گاه دلار به کمتر از ۱۰ هزار تومان نرسیده و صرافی هایی که ارز خدماتی ارائه می کنند همواره نرخی بالاتر از ۱۰ هزار تومان داشته اند.

در مجموع ارز مسافرتی اکنون هم قیمت بازار آزاد است و با این شرایط مسافرانی که برای خرید ارز به بازار آزاد آمده اند اغلب برایشان فرقی نمی کند که از صرافی و با ارائه مدرک خرید کنند یا با نرخ بازار آزاد. می گویند وقتی اختلاف قیمتی نیست، دلیلی هم وجود ندارد که در چند صرافی محدودی که ارز مسافرتی می فروشند در صف مانده و وقت بگذرانند چراکه به راحتی می توانند از کانال صرافی های آشنا و یا دلالان ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند.

طی سال های گذشته همراه با گروه هایی که مشمول دریافت ارز دولتی از بانک مرکزی می شدند مسافران نیز در دوره های مختلف مقادیری ارز را با نرخ مبادله ای دریافت می کردند و تا شهریورماه ۱۳۹۶ هر مسافر می توانست تا ۳۰۰ دلار ارز با نرخ دولتی که در آخرین قیمت گذاری ها به ۳۵۰۰ تومان می رسید، دریافت کند. اما از این تاریخ به بعد بانک مرکزی ارز مبادله ای را حذف کرد و مسافران در بازار آزاد و البته با مراجعه به صرافی بانک ها و ارائه مدارک سفر ارز مسافرتی خود را تا ۵۰۰۰ یورو و یک بار در سال دریافت می کردند که نرخ آن نسبت به بازار آزاد بین ۵۰ تا ۱۰۰ تومان کمتر بود. البته در آن هنگام قیمت دلار به حدودی کمتر از ۴۰۰۰ تومان در بازار آزاد می رسید. از این رو اختلاف چندانی بین ارز مبادله ای و آزاد وجود نداشت.

اما در سال جدید و در سیاست ارزی که از فروردین اجرا شد، ارز مسافرتی به حداکثر ۱۰۰۰ دلار کاهش پیدا کرد، البته نرخ جذاب ۴۲۰۰ تومانی به آن اختصاص یافت. نرخی که برای واردات کالاهای اساسی و مورد نیاز اعمال می شد برای سفر هم در نظر گرفتند که به مرور باعث شدت گرفتن انتقادات نسبت به این موضوع و درخواست برای آزادسازی ارز مسافرتی شد، چرا که در سویی دیگر اختلاف قابل توجه نرخ ۴۲۰۰ تومان با بازار آزاد موجب ایجاد رانت بزرگی شده بود به هر حال قیمت بازار تا بیش از ۱۰ هزار تومان رشد کرد و فاصله حدود ۶۰۰۰ تومانی نرخ دولتی و آزاد ارز مسافرتی را به دلالی کشید.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1