28 مارس 2024 - 15:39

بافندگان گناوه گرفتار در تار و پود مشکلات

20 اوت 2018 - 14:00 dsfr.ir/lb12e

فرش دست باف

بانوان بافنده فرش دستباف گناوه که عمری از زندگی خود را در این حرفه سپری کرده اند، در تار و پود مشکلات شغل خود گرفتار و چشم انتظار گره گشایی و حمایت مسئولان هستند.

برجسته ترین صنایع دستی و خانگی رایج در این منطقه فرش دستباف از جمله گبه بافی است که بانوان زیادی به این حرفه روی آورده و درحالی که با مشکلات عدیده و مشقت فراوان مواجه هستند شغل خود را رها نکرده اند و چشم انتظار مسئولان هستند تا گره ای از مشکلاتشان را بگشایند و از این طریق زندگی خود را بچرخانند.

گبه بافی در این شهرستان که مرکز آن از دیرباز در روستای شول بوده و هنوز رونق دارد، مدیون دستان هنرمندانی است که برای آفرینش آن، دار قالی را روی زمین آماده و آنقدر نخ ها را کنار هم می نشانند و گره می زنند تا قد بکشد و همان شود که می خواهند.

وقتی به کارگاهشان پا می گذاری و بانوانی را می بینی که باوجود مشکلات با غیرت خاصی پشت دار قالی نشسته و مشغول بافتن تارو پود فرش هستند به حس عجیبی دست خواهی یافت.

نقش های بافته بر دارها و حرکات تند و سریع دست هایشان توجه هر بیننده را به خود جلب و به فکر فرو می برد که چه رازهایی در تار و پود هر فرش نهفته است.

بانوان فعال دراین عرصه معتقدند در صورت برآورده شدن خواسته هایشان ازجمله تکمیل زیرساخت ها و سرمایه گذاری روی این هنر اصیل، اخذ تسهیلات با سود کم و بیمه شدن گره های مشکلات آنان گشوده خواهد شد.

یکی از این بانوان که مدت زیادی را در این حرفه سپری کرده و سمت مدیرعاملی شرکت تعاونی فرش دستباف روستایی این شهرستان را عهده دار و مدرس دوره های آموزشی است، گفت: این شهرستان بهترین، مرغوب ترین و باکیفیت ترین گبه را به نسبت دیگر مناطق کشور تولید می کند که همین امر باعث شده است گبه شول آوازه جهانی پیدا کند.‏

صدیقه لیراوی افزود: این شرکت نسبت به تهیه و تامین مواد اولیه، فروش تولیدات، بیمه بافندگان و اخذ تسهیلات بانکی از اعضا، حمایت می کند و توانسته برای تعداد زیادی از زنان روستا ایجاد شغل کند تا بتوانند با اندک درآمدی که از این حرفه به دست می آورند، بخشی از مایحتاج زندگی خود را تامین کنند. 
وی اظهارداشت: شرکت در سال 1374 تأسیس و به ثبت رسید و 1700 نفر را که همگی آنان زنان روستاهای همجوار هستند، به عضویت در آورد و فعالیت آن در دهه 80 به گونه ای بود که ماهانه نزدیک به یکهزار متر فرش تولید می کرد و در داخل و خارج کشور به فروش می رساند.

لیراوی با بیان اینکه تا زمانیکه این شرکت زیرنظر جهادکشاورزی بود تسهیلات و پشتیبانی خوبی از بافندگان صورت می گرفت، گفت: مکان کنونی شرکت در یکی از فضاهای ساختمانی جهادکشاورزی مستقر شده که امیدواریم مکان مناسب و مجهزی در اختیار ما قرار دهند.

هم اینک تعداد زیادی از بافندگان بدلیل مشکلات عدیده از جمله بالا بودن سود تسهیلات ( 18 درصد)، نداشتن بیمه و گرانی ادوات و تجهیزات این شغل را رها کرده اند.

مدیرعامل شرکت تعاونی فرش دستباف گناوه گفت: عمده بافندگان در منازل خود با مشکلات فراوان گبه تولید می کنند که اگر کارگاهی برای آنان دایر شود، در آن مکان بدون دغدغه خاطر اقدام به تولید و درآمد بیشتری از این طریق کسب می کنند.

وی، گران شدن مواد اولیه، بالابودن بهره بانکی و نبود بازاریاب را از عمده مشکلات گریبانگیر شاغلان حرفه گبه بافی دانست و افزود: بالارفتن نرخ مواداولیه سبب شده برای تهیه این مواد هزینه های هنگفتی پرداخت شود.

از 1700 عضو این تعاونی تنها 400 نفر بیمه شدند که از تامین اجتماعی انتظار است بافندگانی که مستحق و هم اینک از بیمه محروم هستند را تحت پوشش قرار دهد. بیمه بافندگان باعث انگیزه و افزایش تقویت روحیه آنان خواهد شد تا به تولید بیشتر بپردازند و این شغل را رها نکنند.

اگرچه امکان بیمه بانوان فرشباف از محل بیمه روستایی وجود دارد اما بدلیل نداشتن مزایای درمانی بندرت استقبال می شود.

بانوان برای بیمه روستایی در مدت یک سال پنج میلیون و 400 هزار ریال و برای استفاده از دفترچه سلامت باید 2 میلیون ریال پرداخت کنند که بدلیل مشکلات مالی توان آن را ندارند.

لیراوی یکی دیگر از راهکارهای مفید و اثرگذار در برون رفت از مشکلات بافندگان را فراهم شدن صادرات تولیدات آنها به خارج از جمله کشورهای همسایه خلیج فارس دانست و افزود: با محقق شدن این امر گامی مهم در راستای تحقق شعار سال و حمایت از دسترنج بافندگان این شهرستان برداشته خواهد شد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1