19 مارس 2024 - 09:30

عمارت «آمریکایی ها» زیر سایه برج های دوقلو آب می شود

18 اوت 2018 - 18:00 dsfr.ir/im4al

عمارت آمریکایی ها در همدان

یک فعال میراث فرهنگی می گوید: با صدور مجوز ساخت و ساز از سوی شهرداری و میراث فرهنگی همدان برای ساخت برج های دوقلو در چند متری عمارت قاجاری «آمریکایی ها»، عرصه ی این اثر تاریخی مخدوش می شود.

در شرایطی که همدان و مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری و مدیریت شهری همدان خود را برای برگزاری جشن همدان ۲۰۱۸ آماده می کنند، مجوز ساختِ برجی دو قلو در عرصه ی بنای تاریخی «آمریکایی ها» صادر شده و نخستین اقدامات آن نیز در حال انجام است.

عمارت آمریکایی ها در انتهای پارک پرواز همدان، با بیش از ۱۰۰ سال قدمت قرار گرفته که هر چند از کاربری این بنای تاریخی در دوران مختلف اطلاعات چندانی در دست نیست، اما گفته می شود آن ابتدا به عنوان مکان استقرار پزشکان آمریکایی مورد استفاده قرار می گرفته است.

البته در برخی منابع درباره ی این عمارت گفته می شود؛ «در جنگ جهانی دوم وقتی نیروهای متفقین در کشور ساکن شدند، آمریکایی ها و انگلیسی ها هم در همدان مستقر شدند که یکی از نقاط تمرکز آنها تپه «نورمهال» بود، پس از نقل مکان آمریکایی ها و رفتن کسانی که بعد از آمریکایی ها آنجا بودند، تعدادی انگلیسی که برای امر تجارت در همدان فعالیت داشتند، عمارت منسوب به آمریکایی ها را انتخاب کرده و در آنجا مستقر شدند.»

با این وجود اکنون گفته می شود براساس مجوز شهرداری و تأئید میراث فرهنگی همدان قدم های آغازین گودبرداری و ساخت دو برج در عرصه ی این بنای تاریخی با شماره ثبت ملی 16486 در حال برداشتن است.

حسین زندی، فعال میراث فرهنگی همدان توضیح می دهد: عمارت تاریخی «آمریکایی ها» که ظاهرا توسط آمریکایی ها ساخته شده، دارای معماری شبیه عمارت بدیع الحکما در بیش از ۳۰۰ مترمربع و در دو طبقه است که آن بعدها عمارت «نورمهال» نامیده شد، تا امروز که به عنوان فرهنگسرای پرواز در داخل پارک پرواز همدان قرار گرفته است.

او با بیان این که این عمارت در دهه ۸۰ توسط شهرداری ۸۰ تملک و از سال ۸۵ تا ۹۵ با هزینه ای معادل ۶۰۰ میلیون تومان که ارزش آن امروز بالای یک میلیارد تومان است مرمت و ۱۰۰ میلیون تومان تجهیزات برای آن تهیه شد، می گوید: اما مدتی است که براساس مجوز شهرداری همدان زمین شش هزار متری قرار گرفته در ضلع جنوبی این بنای تاریخی، مجوز ساخت برجی دوقلوی داده شده که که براساس نقشه ها فاصله ی آن با عمارت آمریکایی ها فقط یک متر است.

وی با تأکید بر این که اکنون بر این اساس در صورت ساختِ برج ها، آن در عرصه عمارت آمریکایی ها ساخته می شود، می افزاید: نخست باید دید میراث فرهنگی به چه دلیل برای ساخت این برج ها آن هم در عرصه چنین بنای با اهمیتی مجوز صادر کرده است و از سوی دیگر شهرداری چه رویکردی دارد که در طول ۱۰ سال با میلیون ها تومان هزینه آن را مرمت می کند و سپس با گرفتن دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مجوز ساخت این برج دوقلو را صادر می کند، این چه تناقضی است که رخ می دهد؟

زندی با اشاره به ضرورت انجام عملیات زهکشی در اطراف این بنا و با هدف بقای آن بنای تاریخی می گوید: باید سیستمی تعبیه شود که رطوبت بنا را بگیرد وگرنه آن آسیب می بیند، در این شرایط نخست باید بخشی از این زمین تملک و به بنا الحاق شود تا بتوان عملیات زهکشی را انجام داد، اما در صورت اجرائی شدن ساخت برج ها، علاوه بر اینکه منظر بنا آسیب می بیند، گودبرداری در عرصه ی اثر نیز قطعا به این بنای تاریخی ارزشمند آسیب های فراوانی وارد می کند.

او با تأکید بر اینکه عمارت آمریکایی ها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، بیان می کند: این بنا در طول سال های گذشته لوکیشن چند فیلم قدیمی بوده و ظاهرا پزشکان آمریکایی نیز در آن مستقر بوده اند، حتی در کنار بنا یک استخر تاریخی قرار داشته که استخر آمریکایی ها نامیده می شد اما این استخر به مرور تخریب شد.

وی با اشاره به انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری ۲۰۱۸ اظهار می کند: در این شهر آثار تاریخی و جاذبه های زیادی وجود دارد که می تواند ظرفیت های مورد نیاز این سال را برآورده کند، اما در حال حاضر یکی پس از دیگری مجوز ساخت وساز در عرصه و حریم آن ها و حتی مجوز تخریب برخی بناها صادر می شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1