19 مارس 2024 - 09:16

احیای خانه های تاریخی با کمک هنرمندان

18 اوت 2018 - 08:00 dsfr.ir/x43lz

احیای خانه های تاریخی

شرکت ملی بازآفرینی شهری، در قالب طرح های مرمت و احیای بناهای ارزشمند تاریخی، پروژه هایی را در شهرهای مختلف کشور مدنظر قرار داده است.

شرکت بازآفرینی شهری با همکاری شهرداری ها، میراث فرهنگی و هنرمندان حفظ و احیای خانه ها و محله های تاریخی را در دستور کار قرار داده است. در حال حاضر بهسازی و نوسازی مجموعه های مسکونی ۲۱۴، ۱۰۰ و ۱۸ واحدی محله سیروس تهران، تأمین و توسعه خدمات شهری و محله ای، خانه محله فیض آباد کرمانشاه، مدرسه علی آباد مرند، مدرسه ۹ کلاسه تنگک بوشهر، خانه محله سیرجان، خانه محله وکیل آباد ارومیه، خانه ملک التجار سنندج، سرای معمارزاده سبزوار، عمارت فاضلی ساری، خانه وارطان تهران، خانه نوذری بوشهر و خانه لاجوردی قم از اهداف این طرح عنوان می شود.

در این زمینه خانه های گفتمان با هدف هم اندیشی و استفاده از تجارب اندیشمندان در جهت مرمت و احیای بافت های واجد ارزش در حال راه اندازی است. تفاهم نامه هایی نیز بین شرکت بازآفرینی شهری و برخی تشکل های هنرمندان از جمله خانه سینما، خانه موسیقی، انجمن معماران، خانه عروسک در محله سیروس به امضا رسیده است. بدین صورت که شرکت بازآفرینی شهری پلاک هایی که خریداری کرده، برای بهره برداری در اختیار تشکل های هنری و هنرمندان قرار می دهد تا این گروه ها ضمن احیا بر اساس هویت تاریخی محله و خانه، کاربری های فرهنگی هنری را در این خانه ها ایجاد کنند. به طور مثال اگر خانه ای به انجمن های موسیقی واگذار می شود فعالیت هایی در جهت آموزش موسیقی در این خانه انجام خواهد شد.

حبیب خراسانی رییس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به خانه های گفتمان که در شهرهای مختلف در حال راه ندازی است به ایسنا گفت: یکی از سیاست های توسعه فرهنگ بازآفرینی، استفاده از ظرفیت خانه گفتمان است. اولین تجربه در قالب خانه گفتمان تهران است که بسیاری از مسائل شهر به عنوان محلی برای گفت وگو درخصوص موضوعات شهر مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد. قرار شده این سیاست به تمام شهرها تسری پیدا کند. در گام اول مراکز استان ها را به خانه گفتمان شهر تبدیل می کنیم. خانه گفتمان گرگان و کرمان راه اندازی شده که مورد توجه اهالی و دست اندرکاران حوزه شهری قرار گرفته است. به زودی خانه گفتمان سمنان نیز ایجاد می شود.

در این طرح با شهرداری ها و میراث فرهنگی، همکاری نزدیکی داریم. رویکرد طرح نیز تجاری و اقتصادی نیست. امیدواریم با نهادینه کردن این رویکرد دست اندرکاران و کنش گران موضوعات شهری بتوانند دغدغه ها، چالش ها و راهبردهایی که در مورد شهر و مسائل پیرامون آن وجود دارد از طریق خانه های گفتمان مورد بررسی قرار دهند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1