19 مارس 2024 - 11:42

اتحادیه خبرنگاران کشورهای عضو اکو ایجاد می شود

15 اوت 2018 - 13:00 dsfr.ir/o89w1

رئیس موسسه فرهنگی اکو

رئیس موسسه فرهنگی اکو - نهاد فرهنگی سازمان همکاری های اقتصادی - از ایجاد اتحادیه خبرنگاران کشورهای عضو این سازمان در آینده نزدیک خبر داد. اتحادیه خبرنگاران کشورهای عضو اکو ایجاد می شود

محمد مهدی مظاهری عصر سه شنبه در نشست خبری با نمایندگان رسانه های کشورهای خارجی مقیم ایران، با تشریح روند فعالیت ها و عملکرد موسسه فرهنگی اکو طی دوسال گذشته، گفت: این موسسه در تلاش است همکاری هرچه بیشتر خود را با کشورهای عضو این موسسه در سطح گسترده ای ادامه دهد.

وی در ادامه دیپلماسی فرهنگی و عمومی را از دیپلماسی های مطرح در عرصه بین الملل عنوان کرد و افزود: دیپلماسی عمومی مولفه هایی چون خبرنگاران، دانشگاه، ورزش، فرهنگ را به عنوان زیرشاخه های خود در برمی گیرد.

مظاهری همچنین به برنامه ها و اولویت های دوره جدید موسسه فرهنگی اکو اشاره کرد و پژوهش محوری در واقع فرهنگ علمی را از محورهای اصلی این دوره برشمرد.

عضو شورای راهبردی مدیریت توسعه وزارت امور خارجه در ادامه ظرفیت های دیپلماسی عمومی را بسیار وسیع تر و تاثیرگذارتر از دیگر دیپلماسی ها دانست و اظهار داشت: باید از این ظرفیت ها در جهت صلح جهانی بهره گیری شود از این رو ما نیز بر این مهم همواره تاکید داشته و داریم.

بر این باوریم عینیت بخشی به صلح باید در ارتباط با موضوعات فرهنگی، هنری و ادبی فعال باشد تا اهداف از پیش تعیین شده تحقق یابد.
وی همچنین در ادامه، تفرقه را تولد جنگ دانست و افزود: معتقدم عینیت بخشیدن به صلح با پرداختن به فرهنگ و هنرمی تواند تجلی، بروز و ظهور پیدا کند لذا یادآوری دیپلماسی عمومی را همواره مورد تاکید قرار داده ایم.

رئیس موسسه فرهنگی اکو در ادامه سخنان خود از شکل گیری «فراکسیون گفتمان اکو در مجلس شورای اسلامی» خبر داد و گفت: از سفرای 9 کشور دیگر عضو این موسسه درخواست شد تا با راه اندازی این فراکسیون در مجالس کشورهای خود به تعامل هر چه بیشتر مجالس عضو اکو کمک کنند.
مظاهری راه اندازی سایت اکو را برای تقویت اطلاع رسانی این موسسه، از دیگر اقدامات عنوان کرد و افزود: معتقدیم اطلاع رسانی نیازمند همکاری اصحاب رسانه است.-تلویزیون اکو و همچنین انتشار نشریه به زبان ترکیه ای اعلام کرد: تلاش ما بر این است که مجلات موسسه اکو به زبان های مختلف ترجمه و منتشر شود اما نباید فراموش کنید که این مهم نیازمند تامین بودجه است برای این منظور از سفارتخانه ها درخواست شده تا در این امر با ما همراهی و همکاری کنند.

مظاهری در عین حال به امضای تفاهم نامه صدا و سیما با موسسه اکو اشاره کرد و گفت: این آمادگی وجود دارد که دیگر رسانه ها به ویژه صدا و سیمای سایر کشورهای عضو اکو را داشته باشیم.

به گفته وی تلاش داریم تا با همکاری اصحاب رسانه، سمن ها (ان جی اوها) وافرادی که با حوزه بین الملل مرتبط هستند این کار عملی شود.

رئیس موسسه فرهنگی اکو در ادامه گفت: این موسسه با فعالیت 10 کشور اداره می شود و ما همواره خواهان حضور و مشارکت تمامی کشورهای عضو در فعالیت های مختلف هستیم اما این مهم تاکنون محقق نشده و بیشتر وقتها تنها با حضور دو یا سه کشور عضو اکو برنامه ها برگزار و پیگیری می شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1