19 مارس 2024 - 09:01

مانع اصلی سود گردشگری ایران از افزایش نرخ ارز

14 اوت 2018 - 09:00 dsfr.ir/at1aa

افزایش نرخ ارز

در شرایطی که برخی از فعالان گردشگری مدعی شده اند افزایش نرخ ارز و گرانی ایرلاین های خارجی باعث ریزش گردشگران ورودی خواهد شد، برخی دیگر معتقدند این دو موضوع با هم رابطه مستقیم دارند نه عکس. پیش از این بسیاری از کارشناسان اقتصادی نیز پیش بینی کرده بودند که با افزایش نرخ ارز در ایران، سفر به کشورمان ارزان تر خواهد شد و این موضوع عملا مطلوبیت سفر به ایران را برای خارجی ها بالا خواهد برد.

در همین حال، به رغم آنکه دلایل اقتصادی متقنی برای افزایش سفرهای ورودی به کشور پس از افزایش نرخ ارز وجود دارد اما دبیر جامعه تورگردانان ایران پیش بینی کرده فصل دوم گردشگری ایران که از پاییز آغاز می شود، همچنان روند کاهشی ۲۰ تا ۳۰ درصدی ماه های فروردین و اردیبهشت ماه را تجربه کند.

به اعتقاد هادی شیرازی این موضوع ناشی از شرایط سیاسی داخل ایران و تهدیدها و تحریم های آمریکا است که از سال گذشته تاکنون باعث شده آژانس های خارجی حجم کار خود را در بازار ایران کم کنند و باوجود آنکه هزینه سفر در ایران ارزان است، سیر نزولی ورود گردشگران خارجی را شاهدیم. وی همچنین تاکید کرده است: «گرانی بلیت ایرلاین های خارجی که به «ریال» و در داخل کشور رخ داده، در سفر گردشگران خارجی تاثیر منفی ندارد.» البته شیرازی این شرط را نیز مطرح کرده که اگر برخی به خاطر گرانی ارز و برای جبران مافات، نرخ خدمات را سرسام آور بالا ببرند، ممکن است در ورود گردشگران خارجی به کشور شاهد افت باشیم.

او همچنین توضیح داده است: «نرخ بلیت از نظر قوانین بین المللی ثابت است، اما طبق قانون «یاتا» (انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی) در مسیرهایی که واحد ارزی دارند، وقتی مبنای محاسبه از ۴۴۰۰ تومان به ۸۸۰۰ تومان ارتقا می یابد، طبیعتا نرخ ها در آن مقصد افزایش پیدا می کند؛ اما در ماهیت پرواز و نرخ ارزی آن که ثابت است، تغییری ایجاد نمی شود. بنابراین بلیت برای خارجی ها گران نشده است و ایرلاین ها هنوز بازار مبدأ را در اختیار دارند.» این تورگردان با بیان اینکه وقتی ارز در ایران از مرز ۳ هزار تومان گذشت، ایرلاین های خارجی فروش کلاس های قیمتی پایین را در سیستم ها مسدود کردند، یادآور شده است: «اکنون ممکن است با افزایش نرخ ارز در پروازهای خارجی، صندلی های ارزان دوباره روی سیستم های فروش قرار گیرند تا در کلاس های قیمتی تعادلی ایجاد شود و این بازار از دست نرود که البته این شرایط نیز به نفع مسافر خارجی است؛ چون وقتی در مسیری، پرواز ارزان پیدا شود حتما آن کشور را در برنامه سفر خود قرار می دهد.»

از سوی دیگر به رغم آنکه برخی آژانس دارها هشدار داده اند در شرایط کنونی ممکن است ایران از مسیر پروازی ایرلاین های خارجی در صورت کاهش تقاضا در این بازار حذف شود، شیرازی خاطرنشان کرده است: «شرکت های هواپیمایی خارجی هنوز زمزمه ای در این باره نداشته اند. ممکن است در آینده این اتفاق رخ دهد ولی نمی توان از حالا پیش بینی کرد، چون هیچ چیز ملموس نیست.» به باور وی، سیاست های اخیر دولت آینده ای را برای تورگردانی متصور شده که بر آن اساس می توان مشکلات موجود را در بلندمدت تا حدی برطرف کرد. این فعال گردشگری خاطرنشان کرده است: «اگر مبنای محاسبه ارز در سال آینده طبق اظهارات دولت رقمی در حدود ۸۸۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان باشد، می توان در نرخ گذاری تورهای ایران به ثبات رسید و سفر گردشگران خارجی بیشتری را شاهد بود.» شیرازی البته همه اینها را منوط به شرایط امنیتی ایران دانسته است.

تجربه های جهانی بسیاری حاکی از آن است که واقعی شدن نرخ ارز در کشورها، به افزایش صادرات کمک خواهد کرد و گردشگری هم که نوعی صادرات نامرئی محسوب می شود، می تواند از این فرصت بیشترین بهره را ببرد. گویا حالا توپ در زمین فعالان گردشگری است که سعی کنند بازار موجود را حفظ کنند و به دنبال ایجاد بازارهای جدید باشند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1