19 مارس 2024 - 14:48

خارجی ها از آمدن به ایران منصرف نمی شوند؛ مگر به شروطی

13 اوت 2018 - 11:00 dsfr.ir/ek2gj

گردشگران خارجی

دبیر جامعه تورگردانان ایران معتقد است، گرانی بلیت ایرلاین های خارجی که به «ریال» و در داخل کشور رخ داده، در سفر گردشگران خارجی تاثیر منفی ندارد؛ مگر آن که برخی به خاطر گرانی ارز و برای جبران مافات، نرخ خدمات را سرسام آور بالا ببرند.

سید هادی شیرازی درباره تاثیر افزایش نرخ بلیت در پروازهای خارجی که فرضیه کاهش تعداد پروازها و حتی حذف مقصد ایران از برنامه ایرلاین های خارجی را در بلندمدت مطرح کرده است، گفت: نرخ بلیت از نظر قوانین بین المللی ثابت است، اما طبق قانون «یاتا» (انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی) در مسیرهایی که (Rate Of Exchange) ROE یا واحد ارزی دارد، وقتی مبنای محسابه از ۴۴۰۰ تومان به ۸۸۰۰ تومان ارتقاء می یابد، طبیعتا نرخ ها در آن مقصد افزایش پیدا می کند؛ اما در ماهیت پرواز و نرخ ارزی آن که ثابت است، تغییری ایجاد نمی شود. بنابراین بلیت برای خارجی ها گران نشده است و ایرلاین ها هنوز بازار مبدأ را در اختیار دارند.

زمانی که ارز در ایران از مرز ۳ هزار تومان گذر کرد، ایرلاین های خارجی، فروش کلاس های قیمتی پایین را در سیستم ها مسدود کردند، اکنون ممکن است با افزایش نرخ ارز در پروازهای خارجی، صندلی های ارزان دوباره روی سیستم های فروش قرار گیرند تا در کلاس های قیمتی تعادلی ایجاد شود و این بازار از دست نرود که البته این شرایط به نفع مسافر خارجی است؛ چون وقتی در مسیری، پرواز ارزان پیدا شود حتما آن کشور را در برنامه سفر خود قرار می دهد.

این تورگردان درباره هشدارهایی که نسبت به حذف ایران از مسیر پروازی ایرلاین های خارجی در صورت کاهش تقاضا در این بازار، داده شده است، گفت: شرکت های هواپیمایی خارجی هنوز زمزمه ای در این باره نداشته اند، ممکن است در آینده این اتفاق رخ دهد، ولی نمی توان از حالا پیش بینی کرد، چون هیچ چیز ملموس نیست، دوستانی هم که هشدار داده اند، شاید به تجربه به این نتیجه رسیده اند.

او خوش بین است که مسافران خارجی از شرایط جدید ارزی کشور تاثیر منفی نپذیرند، هرچند که آن را به اقدامات بخش های خدماتی مشروط دانست و اظهار کرد: اگر ایرلاین های خارجی بویژه در مسیر اروپا ایران صندلی های ارزان را دوباره به سیستم فروش برگردانند، طبیعتا مسافران خارجی بیشتری از آن سمت روانه کشورمان خواهند شد. بالا رفتن نرخ ارز نیز برای گردشگری خوب است، البته به شرط آن که در داخل نخواهند جبران مافات کنند و قیمت ها را سرسام آور بالا ببرند، اگر این اتفاق رخ ندهد، قیمت سفر به ایران نیز رقابتی می شود و حتی ممکن است نرخ این سفر را کاهش دهد.

شیرازی درباره اظهار نظرهای متفاوت سایر تورگردان ها درباره بی ثباتی که بازار ارز در گردشگری ورودی پدید آورده و قیمت ها را تحت تاثیر قرار داده و این تناقض ها آژانس های خارجی را نسبت به طرف های تجاری ایرانی بی اعتماد کرده است، گفت: ممکن است این تونل تاریک باشد، اما سیاست های اخیر دولت، آینده ای را برای ما متصور شده است که بر آن اساس می توانیم مشکلات موجود را در بلندمدت تا حدی برطرف کنیم. اگر مبنای محاسبه ارز در سال آینده طبق اظهارات دولت رقمی در حدود ۸۸۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان باشد که قطع به یقین همین حدود است، می توان در نرخ گذاری تورهای ایران به ثبات رسید و سفر گردشگران خارجی بیشتری را شاهد باشیم، البته همه این ها به شرایط امنیتی ایران منوط است.

دبیر جامعه تورگردانان همچنین در پاسخ به این پرسش که افزایش نرخ ارز در ایران اگر برای گردشگران خارجی انگیزه است، چرا آمار آژانس های ایرانی از کاهش سفر خارجی ها حکایت دارد؟ گفت: متاسفانه شرایط سیاسی داخل ایران و تهدیدها و تحریم های آمریکا از سال گذشته تا کنون باعث شده آژانس های خارجی حجم کار خود را در بازار ایران کم کنند، در عین حالی که بخشی از مردم جهان شیفته ماجراجویی و سفر به کشورهایی همچون ایران هستند، اما جمعیت گسترده تری همچنان به هشدارهای وزارت خارجه و مقامات کشورشان توجه دارند، برای همین علی رغم هزینه ارزان سفر در ایران، سیر نزولی ورود گردشگران خارجی را شاهدیم.

شیرازی همچنین پیش بینی کرد؛ فصل دوم گردشگری ایران که از پاییز آغاز می شود، همچنان روند کاهشی ۲۰ تا ۳۰ درصدی ماه های فروردین و اردیبهشت ماه را تجربه کند.

وی همچنین درباره تناقض آماری بین بخش خصوصی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که افزایش ۳۰ درصدی ورود گردشگران خارجی در سه ماه نخست امسال را اعلام کرده بود، توضیح داد: آمار تورگردان ها بیشتر به گردشگران فرهنگی و زیارتی مربوط می شود که با تور و از طریق آژانس به ایران سفر می کنند که در این بخش از سال گذشته روند نزولی آغاز شده و آمارها کاهش داشته، اما آنچه سازمان اعلام می کند، آمار تمام مسافران ورودی به کشور است؛ از تاجر گرفته تا کارگر و مسافر.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1