19 مارس 2024 - 13:32

بلندتر و زیباتر از آبشار نیاگارا در همین نزدیکی هاست

19 ژوئن 2018 - 13:00 dsfr.ir/k96wl

بلندتر و زیباتر از آبشار نیاگارا در همین نزدیکی هاست
tripyar.com
آبشار شلماش

معاون میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: آبشار شلماش منظره ای فوق العاده زیبا ایجاد کرده که هر بیننده ای را مجذوب قدرت الهی می کند.

حسن سپهرفر افزود: آبشار شلماش با ارتفاع 90 متر در شهرستان سردشت، بخش مرکزی، دهستان باسک کولوسه، نزدیک منطقه سرسبز و جنگلی روستای شلماش قرار دارد و طی شماره 434 در فهرست میراث طبیعی- ملی به ثبت رسید.

مطالعات و تهیه پرونده ثبتی برای این اثر طبیعی، سال گذشته از سوی کارشناسان ثبت این معاونت انجام شد و پس از تکمیل پرونده و ارسال آن به سازمان مرکزی و طرح موضوع در شورای ثبت، نهایتاً با ثبت آن در فهرست میراث طبیعی کشور موافقت شد.

معاون میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهار کرد: این آبشار که در واقع از سه آبشار تشکیل شده هم اکنون به صورت منطقه ای تفریحی درآمده که همه ساله به خصوص در فصل گرما هزاران نفر از مناطق مختلف برای دیدن آن عازم سردشت می شوند.

برای دیدن دو آبشار بعدی باید مسافتی نسبتاً زیاد را پایین رفته و وارد دره ای عمیق شوید؛ در حال حاضر با احداث پله و حصارهایی بالا و پایین رفتن از دره راحت تر و کم خطرتر شده است.

در فصل بهار این آبشار پر آبترین روزهای خود را می گذراند، آب و هوای منطقه تا اواسط اردیبهشت هم سرد است ولی از اول خرداد تا اواسط پاییز، می تواند موقع مناسبی برای سفر به این منطقه باشد.

با ثبت این اثر طبیعی، تعداد آثار طبیعی استان که در فهرست میراث طبیعی- ملی به ثبت شده اند به 5 اثر رسید. قبل از این، چمن متحرک- زندان نبی کندی- زندان سلیمان و زندان برنجه از شهرستان تکاب به ثبت رسیده اند.

معاون میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهار کرد: صنعت گردشگری به عنوان چهارمین صنعت پردرآمد دنیا با وجود ظرفیت های بالای گردشگری در استان با چالش ها و موانعی روبه رو است که برطرف کردن آن همت متولیان و مسئولان استانی را می طلبد. نبود زیرساختها و مشکلات راه از چالشهای این صنعت است.

امروزه حتی کشورهایی که در زمینه گردشگری از ظرفیت های تولید ثروت و جذب گردشگران برخوردار نیستند با بکارگیری روش های مختلف تلاش می کنند تا با تامین زیرساخت های لازم در این حوزه ظرفیت سازی کرده و زمینه ساز حضور گردشگران را فراهم و به درامد زایی منطقه کمک می کند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1