19 مارس 2024 - 08:08

عوارض خروج از کشور همچنان مبهم و چالش برانگیز

17 ژوئن 2018 - 09:00 dsfr.ir/ln9wh

عوارض خروج از کشور همچنان مبهم و چالش برانگیز
asa-724.com
سفر خارجی

با گذشت نزدیک به پنج ماه از تعیین و تصویب عوارض خروج از کشور، اجرای این مصوبه همچنان با ابهام هایی روبه رو است.

عوارض خروج از کشور جنجالی ترین ردیف لایحه بودجه سال ۹۷ بود که واکنش های مردمی زیادی را در پی داشت و افزایش سه تا شش برابری آن با مخالفت هایی حتی از سوی برخی مقامات در بدنه اصلی دولت و نمایندگان مجلس همراه شد که در نهایت همه این واکنش ها و مخالفت ها ناکام ماند و سرانجام مجلس درحالی که انتطار می رفت بازنگری در پیشنهاد دولت داشته باشد، در اسفندماه سال ۹۶ از تصویب افزایش تصاعدی عوارض خروج از کشور خبر داد. با این وجود سردرگمی های این مصوبه همچنان ادامه دارد.

زائران اربعین که از تاریخ سوم مهرماه تا ۲۲ آبان ماه از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج می شوند از عوارض خروج معاف اند.

همچنین براساس تبصره ماده ۴۵ قانون مالیات بر ارزش افزوده، این اشخاص از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف اند؛

«دارندگان گذرنامه سیاسی و خدمت.

خدمه وسایل نقلیه عمومی زمینی، دریایی و خطوط پروازی.

دانشجویان شاغل به تخصیل در خارج از کشور (دارندگان اجازه خورج دانشجویی).

بیمارانی که با مجوز شورای پزشکی برای درمان به خارج اعزام می شوند.

دارندگان پروانه گذر مرزی.

جانبازان انقلاب اسلامی که برای معالجه به کشورهای دیگر اعزام می شوند.

ایرانیان مقیم خارج از کشور دارای گذرنامه شغلی از وزارت کار و امور اجتماعی هستند. »

پرداخت عوارض خروج از کشور بدون محدودیت سنی است، یعنی همانند ارز مسافرتی که به افراد کمتر از ۱۲ سال تعلق نمی گیرد، نیست.

سازمان امور مالیاتی متذکر شده، خروج از کشور به هر مقصدی اعم از عتبات عالیات، حج، یا سایر سفرها «یک بار سفر» محسوب می شود و برای رفع ابهام درباره شکل محاسبه تعداد سفرها مثال آورده؛ مسافری که فرودین ماه برای بار نخست از مرزهای هوایی به عتبات عالیات، برای بار دوم به حج و بار سوم به فرانسه و بار چهارم به حج تمتع مسافرت کرده، عوارض خروجی اش در سفر عتبات از مرز هوایی ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان، برای سفر حج ۱۶۵ هزار تومان و برای سفر فرانسه ۴۴۰ هزار تومان و برای سفر چهارم حج ۲۲۰ هزار تومان (مبلغی که برای عوارض سومین سفر خروجی حج تعیین شده) حساب می شود.

شکل محاسبه تعداد سفرها همچنان محل ابهام این مصوبه و چالشی بین مسافران، متصدیان بانک ها و ماموران مستقر در مبادی خروجی است که سازمان امور مالیاتی به همین خاطر، این ضرورت را برای مسافرن خارج ایجاد کرده با تعیین دقیق نوع و تعداد سفر نسبت به پرداخت عوارض خروج به حساب اداره کل مالیات بر ارزش افزوده اقدام کنند تا در زمان کنترل تعداد، نوع سفر و مبلغ توسط ماموران مستقر در مبادی خروجی با مشکل مواجه نشوند.

مبدأ محاسبه عوارض خروجی نیز همچنان مورد بحث است؛ چراکه برخی از مسافران در روزهای نخست فرودین ماه که هنوز تغییرات عوارض خروجی به اجرا گذاشته نشده بود، ۷۵ هزار تومان پرداخت کرده اند و اکنون نمی دانند دومین سفرشان در سال ۹۷ چگونه محاسبه می شود. همچنین گزارش هایی رسیده که برخی ماموران مستقر در فرودگاه با وجود پرداخت هزینه عوارض خروجی از قبل و ثبت آن در سامانه یکپارچه گمرک، در این باره توجیه نیستند و سنگ اندازی هایی می کنند. 

اطلاعیه سازمان امور مالیاتی تنها گویای این است که تعداد سفرها از ابتدای سال ۹۷ حساب می شود، یعنی هیچ یک از سفرهای انجام شده در سال ۱۳۹۶ برای دریافت عوارض خروج نباید حساب شود، اما مشخص نشده آن هایی که در نخستین روزهای ماه فروردین ماه سال ۹۷ با عوارض ۷۵ هزار تومان از کشور خارج شده اند، اکنون باید ۲۲۰ هزار تومان پرداخت کنند یا ۳۳۰ هزار تومان. این نقطه ابهام، برخی مسافران با شرایط مشابه را هنگام خروج از کشور به دردسر انداخته و به ناچار هزینه مازادی را با عنوان دومین سفر، در فرودگاه پرداخته اند.

این پرسش نیز مطرح است که تکلیف سفرهای چهارم به بعد و یا سال آینده چه خواهد شد که اطلاعیه سازمان امور مالیاتی مشخص کرده، همان هزینه «سفر سوم» برای این سفرها (حج و سایر مقاصد) نیز محاسبه خواهد شد و از آن جا که این مصوبه برای سال ۹۷ صادر شده باید برای سال ۹۸ منتظر تصمیم دولت برای تداوم این جریان و یا تغییر در آن بود.

برخی بر این باورند که با تعویض گذرنامه، تعداد سفرها صفر خواهد شد و می توانند هزینه سفر اول را پرداخت کنند، این درحالی است خروج از کشور در سیستم یکپارچه گمرک ثبت می شود و با تعویض پاسپورت تغییری در تعداد سفرها ایجاد نخواهد شد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1