19 مارس 2024 - 11:38

اندازه گیری آلاینده های آب دریا با ابزار نانو

16 ژوئن 2018 - 13:00 dsfr.ir/ag6g1

اندازه گیری آلاینده های آب دریا

یک گروه تحقیقاتی موفق به ساخت آزمایشگاه روی تراشه ای شده که می تواند برخی آلاینده های آب دریا را رصد کند.

یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه کوردوبا موفق به طراحی و ساخت ابزاری شده است که می توان با استفاده از آن آلودگی های موجود در آب دریا را با سرعت و کارایی بالا شناسایی کرد، با این ابزار می توان آلودگی ها را در غلظت های بسیار کم نیز شناسایی کرد.

این کار با همکاری محققانی از دانشگاه بالریک آیلند انجام شده است، محققان این پروژه روی چند ماده ویژه متمرکز شدند؛ موادی که در لوسیون، صابون و دئودورانت ها یافت شده و در نهایت وارد آب دریا می شود. پارابن ها و تری کلوزان ها از جمله مهمترین ترکیباتی هستند که کمیسیون اروپا درصدد است تا استفاده از آنها را محدود کند. 

این دو ماده در شامپو و خمیردندان برای مقابله با رشد باکتری ها و قارچ ها استفاده می شوند، اما وارد شدن این ترکیبات به آب دریا موجب بروز مشکلاتی خواهد شد. هدف از این پروژه، ارائه روشی برای رصد این ترکیبات است.

محققان برای این کار از فناوری نانو استفاده کردند. آنها آزمایشگاه روی تراشه ای ساختند که می تواند ترکیبات موجود در آب دریا را آنالیز کند. در این آزمایشگاه روی تراشه از نانو لوله های دی اکسید تیتانیوم دارای پوششی از جنس کربن استفاده شده است.

استفاده از نانو لوله ها برای ساخت آزمایشگاه روی تراشه با مشکل تجمع آنها در محیط آبی مواجه بوده است. برای حل این مشکل محققان نانو ذراتی سنتز کردند که به سادگی در داخل سیال پخش می شوند.

از آنجایی که این سامانه به صورت خودکار عمل می کند، خطاهای اندازه گیری در آن به حداقل می رسد. ابعاد نانومتری در این آزمایشگاه روی تراشه موجب می شود تا کارایی آن نسبت به مواد جاذب جامد رایج در بازار افزایش یابد.

لازم به ذکر است که وارد شدن این ترکیبات به آب دریا موجب بروز مشکلاتی برای اکوسیستم آبی شده و باید میزان این ترکیبات در آب دریا به دقت رصد شود.

نتایج این پروژه در قالب مقاله ای در نشریه Analytical Chemistry به چاپ رسیده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1