29 مارس 2024 - 10:25

آثار حادثه چرنوبیل در شیر گاوهای اوکراین پیدا شد

11 ژوئن 2018 - 15:00 dsfr.ir/2k1h4

آثار حادثه چرنوبیل در شیر گاوهای اوکراین

محققان از مشاهده مواد رادیواکتیویته در شیر گاوهای برخی از مناطق غربی اوکراین خبر دادند که بنظر می رسد آثار بجا مانده از حادثه چرنوبیل است.

دانشمندان در مقاله ای که در مجله محیط بین المللی «Environment International» به چاپ رسیده است به وجود مقادیر بالایی از سزیم-137 بجا مانده از حادثه چرنوبیل در شیر گاوهای مناطق غربی اوکراین اشاره کرده اند که در برخی موارد تا پنج برابر بالاتر از استانداردهای بهداشتی مجاز است.

«ایرینا لابونسکا» استاد محیط زیست در دانشگاه بریتانیایی «اکستر» در این باره گفت: حتی پس از گذشت 30 سال از حادثه چرنوبیل، ساکنان این منطقه در صورت مصرف محصولات محلی از جمله شیر تحت تاثیر عوارض آن قرار می گیرند.

برغم آنکه خاک منطقه تقریبا توسط رادیونوکلئیدها آلوده نشده است، تجمع سزیم-137 در گیاهان و جانوران ادامه دارد و ساکنان روستاهای منطقه هنوز در معرض تابش قرار دارند و این مساله برای کودکان خطرناک تر است.

در ادامه این گزارش آمده است، حوادث رخ داده در نیروگاه های اتمی چرنوبیل در اوکراین و فوکوشیما در ژاپن منجر به انتشار مقادیر زیادی از رادیونوکلوئیدها در فضا شد که بخش قابل توجهی از آن وارد خاک و آب های سطحی شدند و بر زندگی جانوران تاثیر مستقیم گذاشتند.

برطبق داده های بدست آمده از مشاهدات اخیر بر روی زندگی جانوران در مناطق ممنوعه، تابش این مواد پس از تاثیر اولیه شدید بر روی تعدادی از جانوران، عملا بر سلامتی آنها تاثیر داشته است و تغییرات منفی در سطوح فردی به وضوح قابل مشاهده است به گونه ای که در منطقه ممنوعه و مناطق نزدیک به آن در اوکراین و بلاروس پرنده های نابینا و جانوران دیگری که دچار اختلالات ژنتیکی شده اند، آشکار است.

لابونسکا و همکاران وی در انستیتو رادیولوژی کشاورزی در کی یف موفق به کشف تاثیر «سایه چرنوبیل» بر روی زندگی جانداران دیگری از جمله گاوها و دیگر دام ها و حیوانات خانگی شدند.

به گفته کارشناسان محیط زیست در صورت آلودگی رادیواکتیویته محیط، شیر دام به یکی از خطرناک ترین محصولات برای سلامتی انسان ها تبدیل می شود چرا که سزیم-137 از نظر ساختاری شباهت زیادی به اتم های پتاسیم دارد و به سرعت جذب می شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1