28 مارس 2024 - 21:47

تعهدی برای «غلبه بر آلودگی پلاستیکی»

7 ژوئن 2018 - 17:00 dsfr.ir/an9gz

تعهدی برای «غلبه بر آلودگی پلاستیکی»
fardanews.com
غلبه بر آلودگی پلاستیکی

«غلبه بر آلودگی پلاستیکی» شعاری است که سازمان ملل متحد برای روز جهانی محیط زیست امسال برگزیده است. این سازمان، همه ساله روز پنجم ماه ژوئن را به عنوان روز جهانی محیط زیست گرامی می دارد و در ایران نیز مقارن با همین روز و در ۱۵ خرداد، هفته ای آغاز می شود که به نام هفته محیط زیست نام گذاری شده است و بخش قابل توجهی از آن با تعطیلاتی مقارن می شود که بسیاری از گردشگران ایرانی مشغول سفر هستند.

شعار «غلبه بر آلودگی پلاستیکی» که برای این مناسبت جهانی در سال ۲۰۱۸ انتخاب شده است، در حقیقت اقدامی است که به منظور آگاه سازی جامعه جهانی از خسارات بی بازگشت این فرآورده به محیط زیست صورت گرفته و تصمیم دارد بشریت را به سمتی سوق دهد که هرچه کمتر دست به تولید و استفاده از فرآورده های پلاستیکی زده و نسبت به رها شدن زباله های پلاستیکی در طبیعت از حساسیت ویژه ای برخوردار باشد.

از این رهگذر، شعار «غلبه بر آلودگی پلاستیکی» در ایران نیز که هفته محیط زیست را ارج می نهد، باید مورد توجه ویژه تری قرار بگیرد؛ حجم تولید و مصرف فرآورده های پلاستیکی در ایران به شکل خارج از کنترلی زیاد است و یکی از مهم ترین مقاصد سنتی سفر در کشور، یعنی سواحل دریای خزر، همواره و پس از هر تعطیلات صحنه ای ناخوشایند از زباله های پلاستیکی رها شده در طبیعت است.

چنین امری که جلوه یکی از مهم ترین ویترین های گردشگری کشور را سال ها است مخدوش کرده، موجب تخریب هرچه بیشتر محیط زیست شده و گونه های جانوری و پوشش های گیاهی موجود در آن را بیش از هر زمانی در معرض تغییر، تخریب و انقراض قرار داده است.

بنابراین روز جهانی محیط زیست و شعار امسال آن در کشور را می توان بهانه خوبی دانست تا سیاست های مقابله با آلودگی های پلاستیکی و فرهنگ سازی مصرف و بازیافت پلاستیک در میان ایرانیان و خصوصا گردشگران ایرانی با جدیت و انسجام بیشتری پیگیری شود؛ شاید در صورت تحقق این امر و نهادینه شدن مبارزه با آلودگی های پلاستیکی میان مسوولان و مردم در کشور، نقاط درخشان گردشگرپذیر کشور کمتر شاهد توده های انبوه زباله های پلاستیکی تولیدشده توسط گردشگران باشد و حضور مسالمت آمیز گردشگران در محیط زیست خود، جایگزین تصاویر ناخوشایندی شود که در سال های اخیر از برخی نقاط گردشگری طبیعی کشور همچون جزیره هرمز در ایام نوروز مخابره می شود.

آنچه باید درباره پلاستیک ها بدانیم

اما انتخاب شعار «غلبه بر آلودگی پلاستیک» که به نوعی هدف حذف آلودگی های پلاستیکی را دنبال می کند، فراخوانی برای اقدام همه انسان ها در مبارزه با یکی از بزرگ ترین چالش های محیط زیستی عصر حاضر است. برای برگزاری این رویداد بزرگ جهانی، هر سال یک کشور به عنوان میزبان برگزیده می شود که میزبان امسال روز جهانی محیط زیست کشور هندوستان است. پیام اصلی شعار انتخابی امسال این است که هر کدام از انسان ها در زندگی روزمره خود، به هر روش ممکن تغییراتی ایجاد کنند که از بار سنگین آلودگی های پلاستیکی کاسته و زیستگاه های طبیعی، زندگی در حیات وحش و محیط زیست خود را از خطرات ناشی از انباشت ظروف یکبار مصرف و کیسه های پلاستیکی نجات دهند تا از این طریق، شاخص های سلامت جوامع انسانی، گیاهی و جانوری بهبود بخشیده شود.

در سراسر دنیا، در هر دقیقه یک میلیون بطری آب آشامیدنی تولید می شود و سالانه ۵۰۰ میلیارد کیسه پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد. در مجموع می توان گفت ۵۰ درصد از مواد پلاستیکی که انسان ها استفاده می کنند، یکبار مصرف است.

همچنین نزدیک به یک سوم از بسته بندی های پلاستیکی مورد استفاده، از طریق سیستم های جمع آوری زباله جمع نمی شوند و این به معنی انباشته شدن آنها در خیابان ها و در محیط زندگی انسان ها است. هر سال، نزدیک به ۱۳ میلیون تن پلاستیک به اقیانوس ها ریخته می شود که اثرات محیط زیستی زیان بار آنها بر بقای موجودات دریایی قابل مشاهده است. پلاستیک هایی که به اقیانوس ها می رسند، می توانند دو سرنوشت داشته باشند: یا تا ۴ بار در سال مورد استفاده مجدد قرار گیرند یا اینکه تا ۱۰۰۰ سال در اقیانوس ها رها باشند تا روزی که تجزیه شوند. روز جهانی محیط زیست امسال، این فرصت را فراهم کرده است تا هریک از انسان ها به شیوه های مختلف با آلودگی پلاستیکی در سراسر جهان مبارزه کنند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1