28 مارس 2024 - 14:12

یک شرط جدید برای فروش خدمات گردشگری در اینترنت

30 می 2018 - 13:00 dsfr.ir/ep7l2

یک شرط جدید برای فروش خدمات گردشگری در اینترنت
iran-futures.org
فروش خدمات گردشگری

معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای سازمان توسعه تجارت گفت: اگر متقاضی راه اندازی کسب و کار اینترنتی در حوزه خدمات گردشگری مجوز بند (ب) ندارد باید با دارندگان این مجوز، قرارداد داشته باشد.

سازمان میراث فرهنگی چندی پیش اقدام به طراحی سامانه ای به نام نماد T کرد تا به متقاضیانی که قصد فعالیت در فضای مجازی را دارند مجوز بدهد اما چندی بعد سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که داشتن نماد اطمینان یا همان نماد E توسط سایت های گردشگری کافی است تا در این فضا باقی بمانند هیات مقررات زدایی نیز در نامه ای به سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که دیگر لازم نیست این سازمان به صورت جداگانه نماد T ارائه کند به همین دلیل می بایست برای مسدود شدن سایت این سامانه اقدام شود.

پس از آن سازمان میراث فرهنگی و سازمان توسعه تجارت الکترونیک به این نتیجه رسیدند که اگر سازمان میراث فرهنگی فعالیت متقاضی را در عرصه گردشگری تایید کند، سازمان توسعه تجارت نیز نماد E را در اختیار متقاضی قرار دهد به شرط آنکه این سایت مجوز بند (ب) را داشته باشد.

اما سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که فعالیت برخی از متقاضیانی که مجوز بند (ب) ندارند؛ مورد تایید سازمان میراث فرهنگی است بنابراین بهتر است که معاونت حقوقی ریاست جمهوری مشخص کند که بلاخره تایید صلاحیت فعالیت گردشگری در فضای مجازی به چه صورت باید باشد.

در این باره، بهنام امیری، معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای سازمان توسعه تجارت به خبرنگار مهر توضیح داد: برخی از سایت ها به صورت واسطه گری خدمات یک موسسه یا نهادی که مجوز دارد را می فروشند به عنوان مثال یکی از سایت ها به فروش اغذیه می پردازد و این سایت از وزارت بهداشت مجوزی ندارد از طرف دیگر رستوران هم ندارد، اما با رستوران داری کار می کند که خودش مجوزهای مربوطه را تهیه کرده است.

این سایت مشکلی ندارد. پس آنها که متقاضی دریافت مجوز فعالیت گردشگری در فضای مجازی یعنی فروشندگان خدمات دفاتر در فضای اینترنتی هستند؛ می بایست به عنوان مثال برای فروش بلیت هواپیما یا تور حتما مجوز بند (ب) سازمان میراث فرهنگی را به ما ارائه دهند. اگر متقاضی این مجوز را نداشته باشد بازهم می تواند از ما مجوز فعالیت بگیرد به این شرط که با یک موسسه ، آژانس یا جایی کار کند که آنها مجوز لازم را دارند.

این موضوع را سازمان میراث فرهنگی پذیرفته است و از مدتها پیش به سایت هایی که این مجوزها را داشته باشند اجازه کسب و کار اینترنتی داده می شود. ما حتما نمی گوییم که باید متقاضی فضای فیزیکی برای فعالیت اینترنتی در اختیار داشته باشد چه بسا اینکه اکنون نیز برخی از سایت ها شاید یک دفتر داشته باشند اما به معنای فضای رسمی کسب و کار نیست. این موضوع هم با قواعد توسعه تجارت و هم با قواعد سازمان میراث فرهنگی منطبق است. در واقع ما برای سایت های گردشگری مانعی ایجاد نکرده ایم.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1