29 مارس 2024 - 20:05

باید موزه های کشور خودگردان شوند

28 می 2018 - 13:00 dsfr.ir/tw3fi

باید موزه های کشور خودگردان شوند
rajanews.com
موزه فرش

احمد مسجد جامعی در مراسم بزرگداشت جهانی موزه ها گفت: باید بتوانیم موزه ها را خودگردان کرده و به اقتصاد موزه ها فکر کنیم چون موزه ها می توانند در اقتصاد محلی نقش آفرین باشند.

مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه ها در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران با حضور جمعی از موزه داران کشور برگزار شد. در این برنامه سید احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران گفت: سازمان موزه ها باید به سمت استقلال برود. چیزی که در بیانیه مستتر بوده است. یعنی مدیر موزه و یا متولی و صاحب موزه باید رأی آخر را بدهد. شاید در بخش خصوصی این امر بهتر جامع عمل داده شود ولی در موزه های دولتی، هیئت امنایی شدن موزه ها آنها را به این سمت سوق می دهد و ما این را از سازمان میراث فرهنگی می خواهیم تا شاید موزه ها شرایط بهتری داشته باشند.

در سالهای گذشته رویکرد اصلی کمیته ملی موزه ها در این حوزه بوده که تبیین کند مخاطب اصلی موزه ها، کودکان و نوجوانان هستند. موزه ها باید بدانند که عمده مخاطبشان این بخش از جامعه است.

طباطبایی تصریح کرد: ما در سالهای گذشته شاهد رشد کمی و کیفی در بین موزه ها بوده ایم حتی موزه عروسک و اقوام نیز در این راستا تشکیل شده است. شاخص دیگری که امسال و سال گذشته دنبال شد درباره موزه ها در خدمت و تعامل با معلولان و کم توانان بوده است. ما باید بتوانیم در موزه ها این بخش از افراد جامعه را نیز بپذیریم و شرایط را برای حضور آنها فراهم کنیم. امیدواریم سازمان های مسئول هنگام ایجاد و ساخت موزه های جدید، این مسئله را در نظر بگیرند و موزه هایی که امکان آن را دارند، شرایط حضور معلولان و کم توانان را در موزه های خود فراهم کنند.

امسال یک نشست بین المللی نیز در تهران برگزار می شود، کمیته موزه شناسی ایکوفوم با رویکرد موزه و تقدس در تهران، نشستی را برگزار خواهد کرد. همچنین دوره آموزشی گروه ITC در چین در تابستان امسال برپا خواهد شد. این برنامه نیز با همکاری باغ موزه دفاع مقدس انجام می شود.

در ادامه این برنامه رجبی معمار رئیس خانه هنرمندان نیز به عنوان میزبان گفت: خانه هنرمندان امسال ۲۰ ساله می شود تا چند سال دیگر هرآنچه که در خانه هنرمندان داریم، موزه ای خواهد شد. ما از الان هرآنچه که درباره تاریخچه خانه هنرمندان در اختیار داریم را از عکس های اولیه، اسناد و غیره جمع آوری می کنیم.

آمادگی داریم تا نمایشگاهی از اطلاعات مربوط به موزه های کشور را در خانه هنرمندان برپا کنیم. هر موزه دار می تواند با ارائه اطلاعاتی در خصوص موزه خود در این نمایشگاه اقدام به معرفی کند.

در ادامه سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و عضو هیئت مدیره ایکوم ایران نیز اظهار داشت: فناوری به ما کمک می کند تا نیازهایمان را مرتفع کنیم البته به این شرط که ما سوار این فناوری باشیم. متأسفانه در دوران جدید عموماً مواجهه ما با فناوری های روز خوب نبوده است. این امکان وجود دارد که مخاطب را از دست بدهیم یعنی آنقدر اتکا به فناوری جدید داشته باشیم که بگوییم دیگر به موزه دار احتیاجی نیست. تکنولوژی خوب است به شرطی که ابزار دست ما باشد نه اینکه ما دست ابزار باشیم.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور نیز در این برنامه گفت: سال ۹۷ موزه های خصوصی زیادی ایجاد می شود.

وی افزود: موزه فرش می تواند در جهان و ایران از طریق فضای مجازی توسعه پیدا کند. امسال کار ما به دلیل شعار روز جهانی موزه ها و به کارگیری فناوری های جدید برای مخاطبان سخت تر است.

احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران نیز در این برنامه اظهار داشت: در روایت ها وجود دارد که اولین موزه ها از کلیساها شکل گرفته است. موزه های بزرگ از جاهای کوچک شروع شده است. موزه سینما هنوز ساختمان قدیمش در لاله زار وجود دارد. خانه هنرمندان زمانی پادگان بوده است اما اکنون به فضای فرهنگی تبدیل شده است. شهرهایی که موزه دارند باید بیشتر به این مقوله توجه کنند که می توانند در جامعه محلی خود تأثیر بسیار زیادی داشته باشند.

مسجد جامعی تأکید کرد: بایدبه اقتصاد موزه ها فکر شود. زمانی که شخصی از امکانات اقتصادی بهتری برخوردار است بهتر می تواند موزه خود را اداره کند. حتی موزه ها می توانند خودگردان شوند. باید برای موزه ها فکر شود. موزه لوور اقتصاد پاریس را اجاره می کند. موزه آمل نیز باید بتواند در اقتصاد محلی نقش آفرین باشد منتها باید فکر شود که چطور می توان گردش مالی موزه ها را ایجاد کرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1