19 مارس 2024 - 10:40

مراودات گردشگری با عراق نیازمند تغییر است

27 می 2018 - 09:00 dsfr.ir/md2io

مراودات گردشگری با عراق

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: چهارچوب مراودات گردشگری با عراق به خصوص از مبدا استان ایلام به علت محدود و نامناسب بودن نیازمند بهبود و تغییر است.

عبدالمالک شنبه زاده افزود: الگوی نامتناسب رابطه گردشگری 2 کشور موجب اختلال و مانع در روند تردد گردشگر در قالب موسسه های گردشگری شده است.

وی مهمترین مانع درمسیر تبادل گردشگر با عراق را صادر نشدن ویزای سیاحتی در مرز بین المللی مهران عنوان کرد که مانع از ارسال گردشگران استان ایلام به عراق می شود.

تبادل گردشگر یک تعهد دو جانبه است و استان ایلام نیز تعهداتی برای ارسال گردشگر به عراق دارد که عمل به آنها نیازمند صدور ویزای سیاحتی در مرز مهران است.

انتقال گردشگر به عراق به صورت انحصاری تنها در اختیار سازمان حج و زیارت و آژانس های تحت پوشش این سازمان است و امکان برگزاری تورهای گردشگری توسط آژانس های تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی وجود ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام با بیان اینکه در مرز مهران تنها ویزای زیارتی صادر می شود و آژانس های بند پ تحت پوشش سازمان حج و زیارت براحتی اقدام به ارسال زائران به کشور عراق می کنند، گفت: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا ویزای سیاحتی برای افرادی که به قصد گردشگری به کشور عراق سفر می کنند نیز صادر شود.

شنبه زاده یادآور شد: استان ایلام با داشتن 430 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق ظرفیت مناسبی برای توسعه گردشگری و تبادل گردشگر با استان های همجوار در عراق دارد اما استفاده از این ظرفیت نیازمند سادگی در صدور روادید و مجوزهای لازم در مرز مهران است.

آژانس های گردشگری کشور عراق برای برگزاری تورهای سیاحتی و آوردن گردشگران به این استان تمایل دارند اما این کار را منوط به اجرای تعهدات آژانس های استان ایلام در زمینه ارسال گردشگر به عراق کرده اند.

وی با بیان اینکه شرکت های مسافرتی در عراق وجود دارند که گردشگران عراقی را از طریق مرز مهران به دیگر شهرهای سیاحتی کشور منتقل می کنند اما این گردشگران در ایلام ماندگاری ندارند، تاکید کرد: آژانس های مسافرتی ایلام باید در این زمینه فعال شوند و پکیج هایی برای ماندگاری گردشگران عراقی تعریف کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: فروردین و اردیبهشت سال 96 در مجموع 425 گردشگر عراقی در هتل ها و مهمانپذیرهای این استان اقامت داشتند که این تعداد در فروردین و اردیبهشت امسال به 308 نفر کاهش یافته است.

شنبه زاده، نبود هتل و اماکن اقامتی استاندارد را یکی دیگر از موانع تبادل گردشگر بین ایلام و استان های همجوار در کشور عراق عنوان کرد و گفت: سرمایه گذاران بخش خصوصی برای احداث هتل در این استان تمایل دارند اما باید مورد حمایت قرار گیرند.
شنبه زاده افزود: با توجه به محروم بودن استان باید مشوق های ویژه و استانی علاوه بر مشوق های کلی برای متقاضیان احداث هتل در این استان در نظر گرفته شود.

سالانه یک میلیون و 600 هزار گردشگر عراقی اعم از زیارتی، سیاحتی و سلامت از مبادی زمینی و فرودگاه ها وارد کشور می شوند که بیش از 500 هزار نفر از این گردشگران از طریق مرز مهران و استان ایلام وارد می شوند.

استان ایلام با بیش از یک هزار و 500 جاذبه تاریخی و طبیعی در طول 430 کیلومتر مرز مشترک با استان های میسان، واسط و بابل عراق همجوار است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1