19 مارس 2024 - 08:51

ایران 50 گونه قارچ سمی دارد

24 می 2018 - 11:00 dsfr.ir/7j9b9

قارچ سمی

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور گفت: 50 گونه قارچ سمی در ایران وجود دارد که چهار مورد آن مرگبار است.

«محمدرضا آصف» روز (سه شنبه) در نشست خبری اعلام کرد: امسال به دلیل افزایش میزان بارندگی ها شاهد رویش قارچ های سمی بودیم.

طبق آخرین آمار تاکنون یک هزار و 17 نفر در بیش از پنج استان غربی به سبب مصرف قارچ سمی مسموم و راهی بیمارستان شده و 15 نفر نیز جان باخته اند.

آصف که مسوول کمیته شناسایی قارچ های سمی است، گفت: بررسی نمونه قارچ های مصرفی مربوط به بیماران مسموم نشان می دهد یک نوع از آنها، قارچ سمی و کشنده با عوارض کبدی Lepiota brunneioncarnata بود. 2 نوع قارچ سمی و غیرکشنده Hypholoma fascicalare و Coprinopsis atram entaria نیز موجب مسمومیت افراد شد.

اولین نمونه این قارچ ها از کرمانشاه و آخرین آنها از کهگیلویه و بویراحمد جمع آوری شد.

در سال 1385 نیز با طغیان رویش قارچ های سمی در برخی نقاط کشور روبرو شدیم و حدود 600 نفر از هموطنان راهی بیمارستان شدند.

آصف تاکید کرد هیچ تمایزی بین قارچ های سمی و خوراکی وجود ندارد و تفاوت آنها حتی برای یک قارچ شناس، براحتی قابل تشخیص نیست.

مسوول کمیته شناسایی قارچ های سمی پیشنهاد کرد: باید قانونی برای منوعیت مطلق برداشت قارچ های وحشی از عرصه های طبیعی اعمال شود.

وی تاکید کرد ادعاهایی درباره اینکه قارچ رویان روی چوب در صورت جوشاندن در شیر قابل مصرف می شود، نادرست است.

آصف از هموطنان خواست به هیچ عنوان از قارچ هایی که در کوهپایه ها، کوه ها و عرصه های طبیعی رشد می کنند، برداشت و مصرف نکنند.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور «متوقف شدن عرضه قارچ فله ای در کشور» را به عنوان دومین پیشنهاد خود مطرح کرد و افزود: خریدار نمی داند قارچ فله ای از کارخانه یا از عرصه طبیعی جمع آوری شده است.

فصل بهار و پاییز به دلیل افزایش بارندگی ها، زمان مناسبی برای رویش قارچ های سمی است؛ بنابراین باید با نصب تابلوهای هشدار در این رویشگاه ها، اطلاع رسانی های لازم را انجام داد.

به گفته وی، علایم مصرف قارچ سمی دل درد، تهوع، اسهال و استفراغ شدید و زمان طلایی درمان مسمومیت ناشی از مصرف آن فقط 6 تا 8 ساعت است اما برخی مراکز درمانی به دلیل ناآگاهی از چنین مسمویت هایی با تجویزهای ساده، بیمار را مرخص می کنند؛ غافل از اینکه پس از 6 ساعت مسمومیت با علائم شدیدی برمی گردد و با از کار افتادن کبد به مرگ بیماری منجر می شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1