19 مارس 2024 - 09:21

جام مارلیک رکورد گنجینه رشت را شکست

21 می 2018 - 16:30 dsfr.ir/310pz

جام مارلیک رکورد گنجینه رشت را شکست
fararu.com
جام مارلیک

برای نخستین بار در تاریخ گنجینه (موزه) رشت، استقبال از اشیای دوره تاریخی مارلیک به حدی رسید که مسئولان این موزه ناچار به بستن درهای آن شدند.

تپه مارلیک یا چراغعلی تپه محوطه ای باستانی در کرانه خاوری سفیدرود و در دره «گوهر رود» از توابع رودبار استان گیلان است.

تپه مارلیک بقایای به جای مانده از تمدن باستانی متعلق به دست کم ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد است. پژوهشگران گمان می برند که این تپه آرامگاه خصوصی فرمانروایان و شاهزادگان مردمان آمارد بوده است، همچنین جام مارلیک به عنوان نماد قوم آمارد در گیلان دهه 40 خورشیدی کشف شد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ضمن اعلام این خبر گفت: در سه روز گذشته پنج هزار نفر از اشیای موجود در این گنجینه دیدن کردند که این رقم در حوزه بازدید از آثار تاریخی استان گیلان کم نظیر است.

ولی جهانی افزود: یکی از اهداف به نمایش درآوردن جام مارلیک در استان محل کشف آن، جلب نگاه مردمان این سرزمین به شکوه هویت خود است که به مناسبت پاسداشت هفته موزه و میراث فرهنگی محقق شد.

طبق گفته بازدیدکنندگان، بسیاری از آنان حتی از وجود گنجینه رشت و محل آن اطلاع نداشتند اما شکوه اشیای عصر آهن و اعلام نمایش آنها در گیلان، آنان را به سوی بازدید از موزه رشت سوق داده است.

جام مارلیک پس از حدود نیم سده دوری در گیلان موطن خویش اردیبهشت جاری در گنجینه رشت رونمایی شد و مردمان این سرزمین توانستند از نزدیک آن را ببینند.

59 شی زرین عصر آهن از جمله جام های زرین مارلیک و درخت زندگی در آستانه هفته پاسداشت موزه و میراث فرهنگی در معرض تماشای مردم قرار گرفته است.

اشیای یاد شده شامل جام های مارلیک، درخت زندگی، افسانه زندگی بز کوهی، عقاب و قوچ، سر ببر زرین، گردنبند زرین با مهره های چهار پیچان و آویز به شکل خوشه انار، دکمه و سربند زرین و... است که تا سیزدهم خردادماه برای گیلانی ها به نمایش گذاشته می شود و پس از رشت، در کشور هلند به نمایش در می آیند.

40 هزار شی تاریخی در موزه ایران باستان معروف به گنجینه رشت نگهداری می شود که به علت کمبود فضای مناسب به صورت دوره ای در معرض نمایش قرار می گیرند.

28 اردیبهشت ماه، در گاه شمار کشور به نام روز جهانی موزه و میراث فرهنگی ثبت شده و از آن روز، به مدت یک هفته برنامه هایی با مضمون پاسداشت میراث فرهنگی اجرا می شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1