19 مارس 2024 - 11:25

فرش های جام جهانی در تبریز رونمایی شد

21 می 2018 - 14:30 dsfr.ir/ft6g3

فرش های جام جهانی

هفت تخته فرش نفیس بافت هنرمندان تبریز برای جام جهانی فوتبال 2018 روسیه، شنبه شب با حضور جمعی از مقام های ارشد استانی و شهری و فعالان عرصه هنر رونمایی شد.

استاد حسین کاظمی حامد، بافنده فرش های نفیس جام جهانی، با تشکر از حمایت های شهرداری تبریز و پیشکسوتان ورزش آذربایجان گفت: برای بافت هفت تخته فرش نفیس ویژه جام جهانی فوتبال در روسیه 6 ماه و نیم زمان صرف شده است.

سه تخته از این فرش ها در مرحله نخست جام جهانی به کاپیتان های تیم های رقیب ایران اهداء خواهد شد.

یک تخته از این فرش ها نیز به فدراسیون فوتبال روسیه، تخته دیگر به موزه فیفا و یکی نیز به موزه آستان قدس رضوی اهدا می شود.

استاد کاظمی حامد اظهار داشت: یک تخته فرش هم در صورت صعود تیم ملی ایران به مرحله بعد اهداء خواهد شد.

وی درباره تاریخچه بافت فرش های نفیس جام جهانی توسط وی گفت: این حرکت از جام جهانی فوتبال 1998 فرانسه و با اهدای اولین تخته فرش به زین الدین زیدان، بازیکن مسلمان و ارزنده فوتبال جهان، آغاز شد.

در جام جهانی 2002 کره جنوبی نیز که کشورمان موفق به صعود نشده بود، فرش نفیس تبریز به نماد حضور ایران در این مسابقات تبدیل شد و این روند در دوره های بعدی جام جهانی در آلمان، آفریقای جنوبی و برزیل نیز ادامه یافت.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در آیین رونمایی از فرش های نفیس جام جهانی گفت: با این حرکت هم جایگاه تبریز و هم جایگاه هنر و ورزش این خطه به نمایش گذاشته می شود.

مجید خدابخش با اشاره به هماهنگی هایی که با سفارت ایران در روسیه می توان انجام داد، افزود: سعی می کنیم به کمک سفارت ایران و گردانندگان تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی روسیه، با برجسته کردن فرش های نفیس تبریز قدمی برای رویداد تبریز 2018 برداریم و امیدوارم این کار ارزشمند را بتوان با برنامه ریزی دقیق در کشور روسیه و میادین بین المللی ورزشی به تصویر کشید.

وی همچنین عملکرد شهرداری تبریز در تامین مکان های ورزشی در مناطق محروم و حاشیه تبریز را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: با توجه به اولویت دولت تدبیر و امید برای بهبود شرایط زندگی در مناطق حاشیه نشین، توسعه فضاهای ورزشی در این مناطق تبریز با 400 هزار نفر جمعیت یک ضرورت غیرقابل انکار است.

خدابخش همچنین با انتقاد از تعداد کم یا نبود نمایندگانی از تبریز در تیم های ملی و حضور در میادین بین المللی فوتبال بیان کرد: در سال های نه چندان دور تبریز با حضور نمایندگان پرتعدادش در فوتبال کشور و فعالیت در زمین های ورزشی شهر، حرفی برای گفتن داشت که متاسفانه امروزه شاهد این وضعیت نیستیم و باید با برنامه ریزی های کارشناسی بتوان این خلاء را جبران کرد.

شهردار تبریز نیزدر این آیین گفت: ما برای معرفی زیبایی های تبریز و هنرهای شناخته شده این شهر، هزینه های میلیونی می کنیم، ولی تصور نمی کنم راهی بهتر از اهدای فرش های نفیس جام جهانی برای معرفی هنر و زیبایی های تبریز به جهانیان وجود داشته باشد.
ایرج شهین باهر ادامه داد: این فرش قرار بود فردا در آستانه حرکت تیم ملی فوتبال کشورمان به روسیه رونمایی شود، اما خواستیم با برگزاری آیینی از خلق کنندگان این آثار نفیس تشکر کنیم.

در این آیین از استاد حسین کاظمی با اهدای لوح یادبود تجلیل شد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1