19 مارس 2024 - 14:37

تمام سفارتخانه های ایران در خدمت گردشگری هستند

21 می 2018 - 08:30 dsfr.ir/w18x8

تمام سفارتخانه های ایران در خدمت گردشگری هستند
kojaro.com
گردشگری

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دیدار با معاون اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به نقش سفارتخانه ها در توسعه و رونق گردشگری و افزایش جذب گردشگران خارجی گفت: موضوع گردشگری باید جزو مأموریت های رایزن های فرهنگی و سفارتخانه ها قرار گیرد.

علی اصغر مونسان در دیدار با غلامرضا انصاری معاون اقتصادی وزارت امورخارجه که با حضور تعدادی از معاونان و مدیران دو دستگاه در محل دفتر رییس سازمان میراث فرهنگی انجام شد، اظهار کرد: مهم ترین مشکل در جذب گردشگران خارجی به کشور، نبود معرفی مناسب و اطلاع رسانی درخصوص ظرفیت ها، جاذبه ها و زیبایی های ایران است.

به همین سبب، وزارت امورخارجه و سفارتخانه های ایران در خارج از کشور می توانند در این خصوص نقش فعالی را ایفا کنند تا شاهد رونق گردشگری و افزایش جذب گردشگران خارجی به کشور باشیم.

مونسان با بیان این که گردشگری در حال حاضر اقتصاد سوم دنیا محسوب می شود و پیش بینی می شود این صنعت به اقتصاد اول تبدیل شود، گفت: اهمیت گردشگری بر کسی پوشیده نیست، این صنعت روزبه روز در حال رشد است، از طرفی ایران جزو ۱۰ کشور برخوردار از جاذبه های طبیعی و تاریخی است و خوشحالم که موضوع گردشگری موردتوجه وزارت امورخارجه کشورمان قرار گرفته است.

در حال حاضر برخی از کشورهای هدف را برای جذب گردشگر خارجی شناسایی کرده ایم که ترکیه، چین و کشورهای اتحادیه اروپا مهم ترین کشورهای هدف ما هستند، اما واقعیت این است که درخصوص تبلیغات و اطلاع رسانی و معرفی جاذبه ها و زیبایی های ایران با کمبود اعتبار مواجه هستیم که در این میان، سفارتخانه ها به عنوان یکی از مراکز مهم ما در خارج از کشور می توانند در معرفی هرچه بهتر ظرفیت های گردشگری کشورمان نقش ایفا کنند.

به عنوان مثال، چین یک کشور بزرگ و پرجمعیت است که سالانه ۱۲۱ میلیون گردشگر خروجی دارد که اگر بتوانیم فقط یک درصد این گردشگران را به ایران جذب کنیم، سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر چینی به ایران سفر خواهند کرد که این خود یک رشد مناسب در جذب گردشگر است.

شرکت در نمایشگاه های خارجی می تواند به معرفی جاذبه ها و ظرفیت های ایران کمک کند و در افزایش جذب گردشگر خارجی نقش داشته باشد که با توجه به محدودیت های مالی برای حضور در این نمایشگاه ها و محدودیت غرفه ها، سفارتخانه ها و مجموعه وزارت امورخارجه می توانند نقش مهمی را در این خصوص ایفا کنند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: علاوه بر نمایشگاه های گردشگری، نمایشگاه های صنایع دستی نیز نقش مهمی در معرفی ظرفیت های ایران و افزایش جذب گردشگر دارد و این در حالی است که برخی از کمپانی های تولید خودرو به دنبال طراحی فضای داخلی خودرو مانند جلو داشبورد و کنار درها با هنرهای سنتی هستند که به طور حتم این ظرفیت در بین هنرمندان ایرانی وجود دارد که باید مورداستفاده قرار گیرد.

مونسان سپس به نقش مجامع بین المللی اشاره کرد و افزود: ما در برخی از مجامع بین المللی عضو هستیم و حق عضویت می پردازیم، اما تاکنون نتوانسته ایم به شایستگی از این ظرفیت استفاده کنیم که در این خصوص نیز وزارت امورخارجه می تواند نقش مهمی را ایفا کند.

او در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: متأسفانه ایران در سایت برخی از سفارتخانه های کشورهای خارجی در فهرست مقاصد سفر به رنگ زرد نشان داده می شود که شایسته کشورمان نیست و درخواست ما از وزارت امور خارجه این است که در این خصوص نیز با تعاملی که با سفارتخانه ها دارد با معرفی هرچه بهتر ظرفیت های کشورمان جایگاه ایران را در سایت سفارتخانه های کشورهای مختلف ارتقا دهد.

غلامرضا انصاریان معاون اقتصادی وزارت امور خارجه نیز در این نشست با اعلام آمادگی این وزارتخانه برای رونق گردشگری و افزایش جذب گردشگران خارجی به کشور گفت: تمام سفارتخانه های ما برای معرفی و تبلیغات ظرفیت های ایران و نیز برپایی مراسم روز ملی و بزرگداشت های مختلف در خدمت گردشگری است.

او با اشاره به ظرفیت های ایران در حوزه گردشگری افزود: واقعیت این است که باید ذهنیت گردشگران خارجی را نسبت به ایران تغییر دهیم، چرا که به خاطر تبلیغات منفی که از سوی رسانه های معاند می شود، گردشگران شناخت دقیقی از ایران ندارند.

انصاری گفت: در مدتی که در برخی از کشورها سفیر بودم، شاهد علاقه مندی افراد برای سفر به ایران بودم، اما متأسفانه شناخت دقیقی از ایران نداشتند، وقتی برخی از این افراد حتی مسؤولان آن کشورها به ایران سفر می کردند تازه متوجه زیبایی های ایران، ظرفیت های گردشگری و از همه مهم تر امنیت و مهمان نوازی مردم می شدند.

وی به ظرفیت جذب گردشگر از کشورهای مختلف اشاره کرد و افزود: در کشوری مانند هند ۴۵۰ میلیون مسلمان زندگی می کنند که این یک ظرفیت بزرگ است و می توان برای جذب گردشگر زیارتی از این کشور برنامه ریزی کرد.

این در حالی است که موضوع ایرانیان خارج از کشور نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است و می توان با برنامه ریزی تعداد زیادی از ایرانیان خارج از کشور را برای سفر به ایران در طول سال به عنوان گردشگری بومی تشویق کرد و از این ظرفیت نیز بهره برد.

در این نشست همچنین محمد محب خدایی معاون گردشگری و پویا محمودیان سرپرست معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی درخصوص موضوعات دیگری از جمله زائران اربعین، تبلیغ پنج شهر ایران در ایرلاین ترکیه، برپایی نمایشگاه های صنایع دستی در خارج از کشور، اجرای طرح خانه ایرانی در برخی از کشورهای اروپایی، راه اندازی مرکز دائمی فروش صنایع دستی در کشورهای مختلف و... صحبت کردند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1