19 مارس 2024 - 08:00

مسافران جام جهانی چقدر و با چه قیمتی ارز می گیرند؟

20 می 2018 - 12:30 dsfr.ir/qf3ek

مسافران جام جهانی چقدر و با چه قیمتی ارز می گیرند؟
eghtesadnews.com
جام جهانی

به فاصله کمتر از یک ماه مانده تا شروع جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، مسافران عازم برای تماشای مسابقات فوتبال، می توانند هر کدام فقط تا ۵۰۰ یورو، از بانک ها ارز مسافرتی تهیه کنند.

با رویه جدیدی که بر بازار ارز ایران حاکم شده و بیش از یک ماه از آن می گذرد دیگر خبری از خرید و فروش رسمی ارز در بازار آزاد و صرافی ها نیست و متقاضیان باید ارز مورد نیاز خود را از طریق بانک ها و یا سامانه یکپارچه ارزی (نیما) تهیه کنند. در روال اخیر اجرایی شده در بازار ارز، بانک مرکزی تنها یک نرخ را برای ارزها تعیین کرد و در معاملات ارزی در محدوده تعیین شده با نرخ مشخصی که ممکن است روزانه تغییر کند انجام می شود.

در سیاست جدید ارزی مسافران نیز با تغییر شرایط مواجه شده اند به طوری که دیگر نمی توانند با مراجعه به صرافی بانک ها و ارائه بلیت و یا ویزا ارز مورد نیاز را دریافت کنند. تا پیش از این هر مسافر می توانست تا ۵۰۰۰ دلار به صورت سالانه از صرافی بانک ها ارز تهیه کند که با قیمتی حدود ۲۰ تا ۳۰ تومان ارزان تر از سایر صرافی ها بود. اما در وضعیت موجود و تغییر روش قبلی هر مسافر حداکثر ۱۰۰۰ یورو و یا معادل آن در ارزهای دیگر امکان دریافت ارز از بانک ها را دارد.

همچنین ارز مسافرتی پرداختی به مسافران کشورهای هم مرز و مشترک المنافع به غیر از عراق ۵۰۰ یورو و یا معادل به سایر ارزها است. کشورهای هم مرز و مشترک المنافع یعنی آنهایی که برای سفر فقط ۵۰۰ یورو به مسافر در ازای ارائه اسناد اختصاص پیدا می کند، عبارتند از: ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، استونی، لتونی، لیتوانی، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، ملداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، اوکراین، ازبکستان، ترکیه، بحرین، کویت، قطر، پاکستان، عمان، امارات و قبرس.

در روزهای نزدیک به شروع جام جهانی مسافران ایرانی که قصد سفر به روسیه و تماشای مسابقات را دارند، در تکاپو برای تهیه ارز مورد نیاز هستند. آنها در هر صورت فقط می توانند در چارچوب تعیین شده ارز پرداختی بانک مرکزی را دریافت کنند. با توجه به اینکه روسیه جزو کشورهای هم مرز و مشترک المنافع تقسیم بندی می شود در نهایت مسافران جام جهانی فقط ۵۰۰ یورو یا معادل آن امکان دریافت از شعب بانک های عامل را دارند.

مراجعه به شعب ارزی بانک های عامل (تجارت، ملت، ملی و سامان) از این حکایت دارد که مسافران می توانند در فاصله حداکثر هفت روز مانده به سفر خود با ارائه اصل گذرنامه و اصل شناسنامه و کارت ملی و همچنین اصل بلیت سفر فرآیند دریافت بلیت را انجام دهند. ارز فقط به یورو و یا معادل سایر ارزها خواهد بود، ولی در نهایت بستگی به ارزی که در آن زمان در اختیار بانک است، دارد.

یعنی ممکن است یورو و یا معادل آن روبل به متقاضی سفر به روسیه پرداخت شود، اما مشخص آن است که اصلا دلار در این سبد ارزی قرار ندارد. در حال حاضر قیمت هر یورو با نرخ مرجع حدود ۵۰۰۰ تومان است که برای ۵۰۰ یورو هزینه ای نزدیک به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای متقاضی به همراه دارد. تاکید بانک بر این است که طبق بخشنامه بانک مرکزی به افراد زیر ۱۲ سال امکان دریافت ارز مسافرتی را ندارند. در صورتی که قرار باشد مسافر جام جهانی روبل دریافت کند، اکنون قیمت اعلامی بانک مرکزی حدود ۶۸ تومان است.

با این که در اطلاعیه بانک مرکزی اعلام شده بود که متقاضیان ارز مسافرتی موظف هستند گذرنامه معتبر، بلیت هواپیما، ویزای کشور مقصد (کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور را به بانک پرداخت کنند، گفت و گو با شعب ارزی از این حکایت دارد که نیازی به ارائه رسید پرداخت عوارض برای انجام فرایند دریافت ارز سفر نیست. ارز خریداری شده از بانک عامل، در هنگام خروج از کشور و در فرودگاه از طریق شعب مستقر بانک به مسافر تحویل می شود.

اما اینکه مسافر بخواهد بالغ بر ۵۰۰ یورو و یا ۱۰۰۰ یوروی اختصاص یافته بر اساس تقسیم بندی محل سفر، ارز تهیه کند موضوعی است که بانک ها عنوان می کنند امکان پرداخت بیش از این برای آن ها وجود ندارد و مسافر باید به بازار آزاد و صرافی هایی که به طریقی ارز می فروشند مراجعه و مازاد مورد نیاز خود را تهیه کنند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1