19 مارس 2024 - 12:54

گسترش بیابان 53 درصد جمعیت ایران را تهدید می کند

26 آوریل 2018 - 14:30 dsfr.ir/rt4s4

بیابان

مدیرعامل جهاد نصر وزارت جهاد کشاورزی گفت:میزان کانون های بیابان زای تولید ریزگرد در صورت بی توجهی در چشم انداز سال 1400 به 77 درصد می رسد که گسترش آن 53 درصد جمعیت ایران را تهدید می کند.

یدالله شمایلی در دومین همایش بین المللی گرد و غبار در دانشگاه ایلام اظهار کرد: بیشتر کانون های ریزگرد داخلی کشور در استان خوزستان با هفت کانون شناسایی شده که مهمترین آنها بیابان های فعال در جنوب شرق اهواز با وسعت 112 هزار هکتار است.

وی افزود: 102 هزار هکتار بیابان، 350 هزار هکتار بیابان های با کانون های بحرانی و 350 هزار هکتار تپه های ماسه ای روان که بخشی از این تپه ها با جنوب استان ایلام مشترک است، به فراخور موقعیت جغرافیایی و وسعت این اراضی گرد و غبار با منشا داخلی تولید می کنند.

سازمان جهاد نصر در راستای سیاست های وزارت جهاد کشاورزی با هدف مهار کانون های ریزگرد با منشا داخلی با توجه به وضعیت بحرانی استان خوزستان طرح های تامین آب، احیا و تثبیت اراضی بیابانی به خصوص کانون های گرد و غبار در شرق این استان را در دستور کار دارد که از سال 1395 پروژه های مختلف تامین آب اراضی را در دست اجرا دارد.

دومین همایش بین المللی گرد و غبار در سه محور عوامل پیدایش و گسترش پدیده گرد و غبار، پیامدهای ناشی از گرد و غبار و راهکارهای مقابله با پدیده گرد و غبار به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در دانشگاه ایلام برگزار می شود.

علاوه بر مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی و مسئولان ارشد استان ایلام، متخصصان برجسته علمی، پژوهشی و دانشگاهی در زمینه گرد و غبار از کشورهای چین، اسپانیا، استرالیا، پاکستان، آفریقای جنوبی، آمریکا و عراق نیز جزو سخنرانان کلیدی همایش هستند.

کشور عراق به عنوان یکی از کشورهای منشا تولید گرد و غبار از اهمیت خاصی برخوردار است به همین دلیل 30 نفر از شخصیت های سیاسی و علمی این کشور در همایش حضور دارند.

استان ایلام با 430 کیلومتر بیشترین مرز مشترک با کشور عراق را دارد و با سه استان دیالی، میسان و واسط عراق هم مرز است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1