19 مارس 2024 - 05:47

قلعه زیگورات چغازنبیل مرمت شد

25 آوریل 2018 - 08:30 dsfr.ir/gg1pt

قلعه زیگورات چغازنبیل مرمت شد
agencytravel.ir
قلعه زیگورات چغازنبیل

تجدید اندود قلعه زیگورات چغازنبیل برای هدایت صحیح آب های سطحی به سطوح پایین تر به عنوان نخستین اولویت کارگاه مرمت اضطراری محوطه به اتمام رسید.

عاطفه رشنوی مدیر پایگاه جهانی چغازنبیل و هفت تپه با اعلام این خبر گفت: این فاز مرمتی که بر اساس بررسی های آسیب شناسی در محوطه میراث جهانی چغازنبیل انجام شد، شامل پاک سازی ناودان ها، پرکردن شیارها و حفرات ایجاد شده بر روی قلعه زیگورات با استفاده از خشت و ملات کاه گل و تجدید اندود قلعه بنای زیگورات برای هدایت صحیح آب و نزولات جوی به سطوح پایین تر به عنوان نخستین اولویت ها انتخاب و به مرحله اجرا رسید.

قلعه زیگورات چغازنبیل بخشی از هسته مرکزی بنا است که به دلیل تخریب طبقات بالایی و از دست دادن نمای آجری به صورت تپه ای از خشت های روی هم چیده خود نمایی می کند.

به گفته رشنوی، این بخش در عین حال بیشترین حجم خشتی فاقد پوشش از زیگورات است. نبود پوشش محافظ آجری، به هم خوردن نظم و ساختار منظم اولیه، سست بودن بلوک های خشتی تاریخی، جریان شدید آب های سطحی و شیب های تند در نقاط مختلف سبب بروز آسیب در این بخش از زیگورات می شود. 

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه با اشاره به اینکه معمول ترین آسیب های این بخش آب شستگی های گسترده و ایجاد حفرات است ادامه داد: به طور معمول عامل پدیدار شدن آن ها بارندگی و جریان شدید روان آب ها در شیب های تند است. به همین علت با عنوان نخستین اولویت کارگاه مرمت اضطراری محوطه میراث جهانی چغازنبیل در نظر گرفته شد.

اصلاح شیب بندی حوزه های آبریز تعریف شده در سطوح زیگورات برای هدایت صحیح آب های سطحی به سمت ناودان های موجود، اصلاح شیب بندی دروازه ها و صحن اول زیگورات به ویژه در قسمت پای دیوار ها و ناودان ها، احداث ماهیچه های خشتی و کاه گلی روی لبه صفه ها، طبقات و پای دیوارهای زیگورات و تعریف شیب با هدف هدایت آب های سطحی کنترل نشده، اجرای اندود کاه گل در قسمت های موردنیاز حصارهای اول و دوم، و همچنین مرمت بخش های آسیب دیده در معابد، ساختمان آرامگاه، کاخ شماره ۲ و ۳ و سازه دفع آب، از جمله اقداماتی است که در ادامه کارگاه مرمت اضطراری در محوطه میراث جهانی چغازنبیل انجام خواهد گرفت.

« دنیای سفر » این نوشته را از « میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1