19 مارس 2024 - 09:25

احداث موزه دانشگاه فردوسی

24 آوریل 2018 - 14:30 dsfr.ir/813i9

احداث موزه دانشگاه فردوسی
tehranpress.com
دانشگاه فردوسی مشهد

دانشگاه فردوسی مشهد اقدام به ایجاد موزه ای در بخش قدیمی ساختمان دانشگاه کرده است تا بتواند تاریخچه این دانشگاه را معرفی کند.

قرار است تا موزه دانشگاه فردوسی به صورت تخصصی به تاریخچه دانشگاه و مفاخری که در دانشگاه نقش داشتند، و معرفی افرادی که در کلیت فضای علمی و فرهنگی موثر بوده اند و نمایش آرشیو اسناد و اشیا بپردازد. بخش دیگری از موزه دانشگاه به نمایش اشیای می پردازد که در طول سالها فعالیت این دانشگاه به روسای آن هدیه داده شده است و برخی از این هدایا بسیار ارزشمند هستند. مستندنگاری اسناد و اشیا و استراتژی هایی که برای سناریو پردازی موزه است قابل مشاهده است.

طراحی این موزه را بیتا بابلیان انجام داده است او به خبرنگار مهر می گوید: در موزه های مدرن اتفاقی غیر از نمایش آثار می افتد و بیشتر به نمایش اطلاعات می پردازند صرفا این طور نیست که یک شیء به نمایش گذاشته شود بلکه ممکن است اطلاعات آن بیشتر دیده شود. ما در اینجا آرشیو موزه ای نیز داریم.غیر از آن مرکز فروش اقلام فرهنگی نیز در این موزه وجود دارد که عمدتا اشیای فرهنگی تولید شده ایرانی در آن فروخته می شود. در بخشی از موزه به رشد کالبدی دانشگاه پرداخته خواهد شد. در گالری آن نیز به اتفاقات پیش از انقلاب و نمایش عکس هایی با تکنیک قدیمی که دوباره چاپ شده اند پرداخته می شود. در واقع در این موزه سیر اتفاقاتی که در دانشگاه رخ داده به نمایش گذاشته می شود. 

پایان نامه های افراد معروف نیز به نمایش در می آید و می توان حتی دفترهای نمره برخی از این افراد مشهور را نیز مشاهده کرد که زمانی در دانشگاه فردوسی تدریس و یا تحصیل می کرده اند مانند استاد شفیعی کدکنی و یا دکتر شریعتی که جزو مدرسان این دانشگاه بوده است. می توان گفت که این دانشگاه اهدافی را دنبال می کند که بخشی از آن به نحوه برخورد آکادمیک به تاریخ و پیشینه دانشگاه بر می گردد. 

در برنامه های آینده این دانشگاه قرار بر این است که بتوان از محل بازدید این موزه درآمدی نیز کسب و برای آن سیستم بلیت فروشی تعبیه شود اما اکنون بازدیدکنندگان می توانند رایگان از آن دیدن کنند. 

همچنین مراسم افتتاحیه موزه دانشگاه فردوسی مشهد روز ۵ اردیبهشت ماه در سالن پردیس این دانشگاه برگزار شود برای این مراسم از شخصیت های رسمی مانند هیات علمی دانشگاه، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، دکتر باقری قائم مقام وزارت علوم و ۲۰۰ تن از مهمان های رسمی دیگر دعوت شده است.

1