19 مارس 2024 - 14:20

ساماندهی دو هزار شی ء تاریخی در موزه رشت آغاز شد

22 آوریل 2018 - 16:30 dsfr.ir/sz6bg

ساماندهی دو هزار شی ء تاریخی در موزه رشت آغاز شد
mehrnews.com
موزه رشت

معاون میراث فرهنگی گیلان از ساماندهی و ثبت دو هزار قلم از اشیاء تاریخی موزه ی رشت، توسط کارشناسان خبر داد.

«ولی جهانی» معاون میراث فرهنگی گیلان با اشاره به اینکه ساماندهی و ثبت اشیاء موزه رشت از سال گذشته آغاز شده گفت: در یکسال گذشته ۱۶۰۰ قلم از اشیاء موزه رشت ساماندهی و وارد نرم افزار جام شده است و در حال حاضر ساماندهی بیش از دو هزار قلم از اشیاء موزه رشت در دستور کار قرار گرفته که در این راستا تعدادی از فارغ التحصیلان رشته های باستان شناسی و مرمتاز سوی این اداره کل در حال انجام مراحل ثبت و ساماندهی این اشیاء هستند.

ساماندهی ۲ هزار شی تاریخی در موزه رشت درحالی اتفاق بسیار ارزشمند و ارزنده ای برای میراث گیلان و موزه رشت است که امیدواریم تا پایان خردادماه سال جاری این اقدام به پایان برسد.

جهانی موزه رشت را از گنجینه های ارزشمند حوزه تاریخ و فرهنگ گیلان و یکی از مراکز فرهنگی مورد استقبال گردشگران و شهروندان خواند و ادامه داد: در سال جاری از محل اعتبارات استانی و ملی بیش از ۲۰۰۰ قلم از اشیاء این موزه، ساماندهی و دارای شناسنامه هویت تاریخی می شوند. اشیایی که حاصل از کاوش های باستان شناسی ده ها محوطه باستانی گیلان هستند که پس از مراحل قانونی به این موزه منتقل شده اند.

معاون میراث فرهنگی استان گیلان همچنین تاکید کرد: قدیمی ترین داده فرهنگی موجود در موزه ی رشت دست افزارهای سنگی و استخوانی به دست آمده از محوطه ای باستانی در دیلمان است.

وی از تهیه تصاویر دیجیتالی برایاشیاء مذکور خبر داد و افزود: ساماندهی، ثبت، طبقه بندی و تهیه ی شناسنامه برای این آثار از جمله اقداماتی است که در این موزه انجام خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه موزه رشت دارای دو بخش باستان شناسی و مردم شناسی است اضافه کرد:علاوه بر این ۲ هزار شی تاریخی فرهنگی که مراحل ساماندهیآن ها درحال انجام است، بیش از ۹ هزار شیء دیگر در این موزه وجود دارد که ثبت و ساماندهی آن نیازمند اعتبارات جدید است.

پیرو بازدید معاون محترم میراث فرهنگی کشورجناب آقای دکتر طالبیان در اسفندماه سال گذشته از موزه رشت، قول همکاری در خصوص تامین اعتبار جهت ساماندهی مابقی اشیاء موزه از سوی ایشان داده شد که در این زمینه طرح پیشنهادی ساماندهی ۹۰۰۰ قلم شیء دیگر موزه رشت در دستور کار قرار گرفته است و درصورت تامین اعتبارات این امر محقق خواهد شد.

جهانی به جلسات برگزار شده با اعضاءطرح راهبردی شورای موزه های گیلان در این خصوص اشاره کرد و گفت: در تلاشیم تا با نگاهی جمعی و هم افزایی بین بخشی، طی دو سال آینده کلیه ی اشیاء موزه ی رشت شناسنامه دار و طبقه بندی شوند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1