19 مارس 2024 - 09:01

ناخدا اسماعیل درگذشت

15 آوریل 2018 - 12:20 dsfr.ir/o17c3

سفر دریایی

جزیره ی باشکوه قشم در خود گنجینه هایی دارد که نام ایران را به آنسوی اقیانوس هند و دریاهای آفریقا بردند. بسیاری از مردمان کشورهای امروزی کنیا، تانزانیا، سودان، و هند تنها از طریق این دریانوردان جزیرتی و سایر بنادر هرمزگان با جنبه های مختلف فرهنگ خلیج فارس آشنا شدند.

آنها مردان شجاعی بودند که برای کسب روزی حلال ماه ها دور از خانواده بر روی اقیانوس ها سفر می کردند. به واقع آنها دانشمندان دانش بومی زمانه خویش بودند که تنها بر اساس ستارگان هزاران مایل دریایی سفر می کردند.

ناخدا اسماعیل علی آزاد دولابی متولد 1307 در روستای چاهو شرقی در غرب جزیره قشم بود. در پاییز سال پیش به ملاقاتش رفتم و خانوداده اش به گرمی مرا پذیرفتند. متاسفانه این ناخدای بزرگ فلج شده بود و به سختی صحبت می کرد. ایشان در کودکی به همراه پدر خویش و برادرش ابراهیم که همگی دریانوردان مشهور غرب جزیره بودند با جهازهای هوزاری (لنج بادبانی) به سفرهای دریایی می رفت.

اولین سفر ایشان به خرمشهر، آبادان، عشار و گصبه برای خرید خرما بود. در آن زمان ناخدای معروف، مرحوم موسی بلال از روستای چاهوی شرقی بود. آنها با توجه به وزش باد در مدت 15 روز به این بنادر رسیدند. بعد از بارکردن خرما ها به بنادر هند و پاکستان می رفتند. ایشان گفت: پانزده ساله بودم که باجهاز هوزاری از بندر کنگ به بنادر سیمارنگه، بمباسه و لامو در آفریقا سفر کردم.

آنها در این بنادر چندل که تیرچوبی برای سقف خانه ها مورد استفاده قرار می گرفت را بارگیری و به مقصد جزیره قشم سفر می کردند. او از سختی سفرها و طوفان ها می گفت. او از ناخدایان قدیمی کنگی مرحوم محمد یوسف گَلوَت، عبدالله کورچی و اسماعیل کورچی را به خاطر می آورد.

ناخدا می گوید که برادرم ابراهیم نیز ناخدا هستند. ایشان هفتاد سال بر روی دریا بود و به قول خودش وقتی به خشکی می آید گم می شوم ولی تمام دریا ها را چشم بسته می دانم. از ایشان و خانوده اش که با توجه به بیماری و رنج، بخشی از تجربه ارزنده زندگی خویش را با من بازگو کرد تشکر دارم. ناخدا پس از سالیان سختی و خانه نشینی روز 23 فروردین در زادگاهش دار فانی را وداع کرد.

1