27 مارس 2024 - 20:08

ایتالیا لوح سنگی قرن هفدهم را به ایران بازگرداند

11 آوریل 2018 - 14:30 dsfr.ir/o88cp

لوح سنگی متعلق به قرن هفدهم

پلیس ایتالیا لوح سنگ قبر متعلق به قرن هفدهم را که به صورت غیر قانونی به این کشور قاچاق شده بود، به ایران بازگرداند.

ژنرال 'فابریتسیو پارولی'، فرمانده نیروی حراست از میراث فرهنگی، این سنگ قبر باستانی را طی مراسمی به جهانبخش مظفری سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا تحویل داد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا پس از تحویل این لوح سنگی، اظهار داشت: همکاری های خوب و سازنده ای در همه زمینه ها با ایتالیا داریم. همچنین رابطه بسیار خوب و صمیمانه ای نیز با پلیس این کشور به ویژه با بخش مربوط به کشف آثار تاریخی و حراست از میراث فرهنگی ایتالیا داریم. 

پلیس ایتالیا در گذشته نیز همکاری های سازنده ای با ایران داشت و تحویل این لوح سنگی به سفارت جمهوری اسلامی حاکی از ادامه و تقویت این همکاری ها است.

ژنرال پارولی در مراسم تحویل این لوح سنگی به سفیر ایران در رم، گفت: در مراسم امروز یک نماد مهم فرهنگی به کشور دوستی مانند ایران، تحویل داده شد که حاکی از روابط فرهنگی میان دو کشور است. تحویل این نماد فرهنگی مهم به ایران، یک رویداد مهم و معنی دار برای پلیس کارابینیری است.

به گزارش نیروی کارابینیری، این سنگ قبر از سوی خلافکارانی که می خواستند از دستگیری بگریزند، در نزدیکی گورستان شهر فرنتینو در مرکز ایتالیا رها شده بود و در سال 2015 از سوی نیروی های کارابینیری پیدا شد. پس از انجام بررسی های کارشناسانه مشخص شد که منشاء آن جمهوری اسلامی ایران است. بررسی سنگ قبر مکشوفه همچنین مشخص کرد که بر روی آن وفات نامه ای به زبان فارسی و به خط ' نستعلیق' حکاکی شده که شامل ابیات شعر و همچنین مشخصات متوفی است.

پلیس ایتالیا در مرداد ماه سال 1394 نیز 30 قطعه از اشیا و آثار فرهنگی ایرانی را که متعلق به دوران قبل و پس از اسلام است و به طورغیر قانونی از کشورمان خارج شده بود، تحویل سفارت ایران در رم داد. 

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1