28 مارس 2024 - 18:08

جهانگیری: احیای دریاچه ارومیه با جدیت دنبال می شود

3 آوریل 2018 - 14:30 dsfr.ir/i18tk

احیای دریاچه ارومیه

معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: طرح احیای دریاچه ارومیه با قدرت و حساسیت خاص از سوی دولت دنبال می شود و حتی اگر میلیاردها تومان برای آن لازم باشد باید تامین شود، چون نمی توانیم به خشک شدن این دریاچه زیبا بی تفاوت باشیم.

اسحاق جهانگیری پس از بازدید از دریاچه ارومیه و بررسی آخرین وضعیت آن به خبرنگاران گفت: بحث احیای این دریاچه از سال 1392 و بی درنگ پس از روی کار آمدن دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفت و راه اندازی ستاد احیا جزو نخستین مصوبه های دولت بود که مسئولیت آن به معاون اول رئیس جمهوری واگذار و تصمیم های مهم و تاثیرگذاری طی سال های اخیر در این ستاد اتخاذ شد.

همانطور که احیای این دریاچه برای مردم ایران و به خصوص مردم استان های آذربایجان شرقی و غربی مهم و حیاتی است، برای دولت نیز از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است.

جهانگیری اضافه کرد: بر همین اساس آنچه که برای احیای دریاچه لازم و مفید باشد در قالب اعتبارات ملی و استفاده از منابع خارجی، برای این منظور مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به طرح های اجرایی مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه، گفت: طرح های مختلف در بخش های جهاد کشاورزی، حفاظت از محیط زیست و نیرو در دست اجراست و آثار و نتایج خوبی تاکنون داشته است.

جهانگیری، بهره وری بهینه از منایع آبی حوضه آبریز، تغییر کاربری های اراضی کشاورزی، مسدودسازی چاه های غیرمجاز و کنترل وضعیت چاه های مجاز در حوضه آبریز دریاچه را از جمله اقدام های اجرایی احیای دریاچه عنوان کرد و گفت: هم اکنون با لایروبی مسیرهای رودخانه ای در استان های آذربایجان شرقی و غربی، آب های روان به راحتی وارد دریاچه می شود.

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه در سال گذشته 45 درصد از اعتبارات اختصاصی برای طرح احیای دریاچه ارومیه جذب شد، کمبود اعتبارات کلی در کشور را دلیل اصلی جذب پایین بودجه اختصاصی عنوان کرد.

جهانگیری تراز کنونی آب دریاچه ارومیه را خوب توصیف کرد و افزود: اما نسبت به برنامه های پیش بینی شده هنوز این میزان آب عقب است و باید دستگاه های اجرایی آذربایجان شرقی و غربی و کردستان تلاش کنند تا در فرصت های باقی مانده و تا پایان سال جاری آب مورد نیاز و پیش بینی شده تامین شود.
وی ابراز امیدواری کرد طی سال های 1397 و 1398 اعتبارات احیای دریاچه ارومیه تحقق یابد.

معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر عزم و اراده خاص دولت دوازدهم برای احیای دریاچه ارومیه، گفت: احیای این دریاچه مساله ملی بوده و تمام دولت ها باید به آن اهتمام ویژه ای داشته باشند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1