29 مارس 2024 - 05:05

جشن نوروزگاه در خانه ملک مشهد برگزار شد

29 مارس 2018 - 08:30 dsfr.ir/xy7dl

جشن نوروزگاه در خانه ملک مشهد

جشن نوروزگاه خانه ملک با حضور مردم مشهد، گردشگران داخلی و خارجی، و مدیران اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اجرای برنامه های فرهنگی و هنری عصر سه شنبه 7 فروردین برگزار شد.

ابوالفضل مکرمی فر مدیرکل میراث فرهنگی این استان، در این باره گفت: جشن نوروزگاه از آیین های سنتی و بومی ایران است که درفهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است و 12 کشور در حوزه رویداد فرهنگی نوروز قرار دارند.

او از برگزاری نوروزگاه مشترک در مرز افعانستان در پایانه مرزی دوغارون تایباد خبرداد و گفت: نهم فروردین این جشن با حضور هنرمندانی از خراسان و دیگر نقاط کشور همراه با هنرمندان کشور افغانستان برگزار می شود.

احمد دیناری رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مشهد نیز، گفت: جشن نوروزگاه ایران دوم فروردین با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در آرامگاه فردوسی آغازشد وامسال برگزاری جشن آیینی نوروزگاه و دیگر برنامه های فرهنگی و هنری در شهر مشهد توانسته نوروزی متفاوت را برای زائران و گردشگران ایجاد کند.

سیاه چادرهایی از عشایر شهرستان کلات نیز تا دوازدهم فروردین در محل خانه ملک حضور دارند که صنایع دستی آن شهرستان و غذاهای محلی را عرضه می کنند، هم چنین کارگاه های نگارگری، فیروزه کوبی، قطاعی پارچه، حکاکی سنگ، قلم زنی نقره، معرق چوب و بافت گلیم و فرش هم از جمله کارگاههایی است که در این چارچوب فعالیت دارند و شهروندان می توانند از آن ها به طور رایگان بازدید کنند.

زهرا تندکار مدیر مرکزآفرینش های هنری خانه ملک نیز دراین مراسم گفت: با توجه به این که رهبر معظم انقلاب امسال را به نام "حمایت از کالای ایرانی" نام گذاری کرده اند ما نیز تلاش می کنیم تا صنایع دستی و آثار هنری ایرانی را تولید و عرضه کنیم.

در ادامه نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی هنرمندان در رشته های مختلف افتتاح شد.

خانه تاریخی ملک از آثار تاریخی دوره قاجار سال 1377 در فهرست آثارملی ثبت شد، سال 1379 مورد مرمت قرار گرفت و هم اکنون به عنوان مرکز آفرینش های هنری تحت نظارت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بهره برداری می شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1