19 مارس 2024 - 15:14

نیم میلیون نقشه گردشگری برای سفرهای نوروزی توزیع شد

20 مارس 2018 - 14:30 dsfr.ir/ay08n

نقشه گردشگری

رئیس سازمان نقشه برداری کشور، از توزیع نیم میلیون نقشه گردشگری به روز در 31 استان و 11 مرکز استان گردشگرپذیر خبر داد.

«مسعود شفیعی» با بیان اینکه این نقشه ها براساس آخرین تغییرات اعمال شده تا پایان سال 1396 تهیه شده است، افزود: طبق توافق انجام شده این نقشه ها در اختیار ادارات کل پست استان ها، چادرهای هلال احمر و مراکز گردشگری نوروزی قرار گرفته است.

وی توضیح داد که نقشه های گردشگری شامل همه اطلاعات مربوط به دسترسی به نقاط گردشگری است و مسافران نوروزی می‎توانند با مراجعه به سازمان نقشه برداری کشور، یا مراجعه به سایت سازمان به نشانی (ncc.org.ir) نقشه استان‎ها یا شهرهای مقصد را دانلود کنند.

به گفته شفیعی، این نقشه‎ها از منابعی مانند «پایگاه توپوگرافی ملی»، «پایگاه ملی نام‎های جغرافیایی ایران»، «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری»، «وزارت راه و شهرسازی»، «سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‎ای»، «راه آهن» و براساس آخرین تقسیمات کشوری اعلام شده از سوی وزارت کشور، گردآوری شده است.

اطلاعات گردشگری موجود در این نقشه ها با توجه به ماهیت آنها و امکان دسترسی و بازدید مردم، درج شده است که علاوه بر مشخص بودن انواع راه‎های موجود شامل 'آزادراه‎ها، بزرگراه‎ها، راه‎های اصلی و فرعی، راه آهن، مرزهای استانی و بین‎المللی در شهرهای مرزی'، مراکز استان‎ها، شهرها، دهستان‎ها و دیگر نقاط شهری نیز نشانه گذاری شده‎اند.

رئیس سازمان نقشه برداری ادامه داد: محل دقیق رودخانه‎ها و دریاچه‎ها به انضمام عمق آب آنها و فرودگاه‎های داخلی و بین‎المللی و بندرهای تجاری و نفتی نیز در این نقشه‎ها مشخص شده است.

وی یکی از نکات ویژه این نقشه‏‎ها را، نمایش محل پمپ‎های بنزین در جاده‎های استانی و مراکز استان دانست و افزود: بر پایه اطلاعات موجود سعی شده، موقعیت بیشتر پمپ بنزین های کشور در نقشه ها مشخص شود.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور گفت: در این نقشه‎ها، همه استان‎ها، فواصل مرکز هر استان با استان‎های همجوار نیز ضمیمه شده است و هر یک از هموطنان می‎توانند برآورد دقیقی از فواصل مسیر انتخابی و بنزین مورد نیاز خود داشته و نگران کمبود بنزین در مسیر نباشند.

به گفته شفیعی، در هریک از نقشه‎های گردشگری، چند ده مرکز گردشگری مشخص شده و چند مسیر گردشگری نیز به مخاطبان معرفی شده و نشان داده شده است.

وی افزود: به عنوان نمونه، در نقشه استان اصفهان که از گردش پذیرترین استان‎های کشور است، 129 مرکز گردشگری در چهار مسیر 'اصفهان - نایین - خور'، 'اصفهان - تیران - خوانسار- گلپایگان'، 'اصفهان - نطنز- کاشان - آران و بیدگل' و ' اصفهان - فلاورجان - پیربکران- مبارکه - شهرضا- سمیرم' پیشنهاد شده است.

شفیعی افزود: هموطنان برای اطلاع از دیگر مراکز گردشگری کشور به تفکیک 31 استان و 11 مرکز استان (ارومیه- تبریز- اصفهان- مشهد- شیراز- قم- سنندج- کرمان- کرمانشاه- همدان و یزد) می‎توانند مسیر سفر خود را از نقشه‎های سازمان نقشه برداری کشور در این لینک انتخاب کنید.

سازمان نقشه برداری کشور از هموطنان خواسته است، با توجه به اینکه بخشی از اطلاعات توصیفی نقشه ها بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی سایر مراجع در اختیار این سازمان قرار گرفته، چنانچه در مواردی با عدم انطباق اطلاعات درج شده با واقعیت موجود مواجه شدند، مراتب را از طریق صفحه تماس با ما، در سایت نقشه برداری به این سازمان اعلام کنند تا نقشه های به روز به مردم ارایه شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1