19 مارس 2024 - 14:10

ساعت کار موزه ها در ایام نوروز، ساعت ۹ تا ۱۹ اعلام شد

18 مارس 2018 - 16:30 dsfr.ir/y752b

ساعت کار موزه ها در ایام نوروز، ساعت ۹ تا ۱۹ اعلام شد
zavaran.com
موزه فردوسی- مشهد

موزه ها و اماکن تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ایام نوروز از ساعت ۹ صبح تا ۷ شب پذیرای بازدیدکنندگان خواهند بود.

مدیرکل موزه ها و اموال فرهنگی تاریخی با اعلام این خبر گفت: بر اساس بخشنامه صادره از سوی این اداره کل روز سه شنبه ۲۹ فروردین ماه موزه ها و اماکن تاریخی فرهنگی تا ساعت ۱۵و اول فروردین ۱۳۹۷ تمامی مراکز اعلام شده باز خواهند بود.

به گفته محمد رضا کارگر در صورتی که موزه ها یا مجموعه های فرهنگی تاریخی امکان اجرای برنامه های فرهنگی متناسب با تحویل سال داشته باشند، افزایش ساعت کاری مجموعه ها بر اساس صلاحدید و نظر مدیران کل استان ها، مدیران موزه ها و کاخ موزه های تهران خواهد بود. 

وی با اشاره به اینکه افزایش ساعات کاری یاد شده در ایام نوروز با توجه به ظرفیت بازدید و صلاح دید مدیران کل استانها، مدیران موزه ها و کاخ موزه های تهران بلامانع است افزود: هزینه ورودی موزه ها و اماکن تاریخی فرهنگی تحت پوشش در ایام نوروز تغییر نخواهد داشت و این اماکن موظفند نسبت به نصب هزینه ورودی در محل مناسب ر و در معرض دید بازدیدکنندگان اقدام کنند.

کارگر در خصوص ۱۳تعطیلی روز ۱۳ فروردین اظهار داشت: موزه های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی در ۱۳ فروردین ۹۷ نیز باز خواهند بود و باید مدیران مجموعه های دارای باغ تاریخی و محوطه های سبز با برنامه ریزی از برگزاری مراسم سنتی سیزدهم فررودین در این محوطه ها جلوگیری کنند.

مدیرکل موزها همچنین از درخواست این اداره کل از همه ی موزه های تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی مبنی بر توزیع بروشور و کاتالوگ و لوح فشرده دو زبانه، نمایش فیلم کوتاه از موزه و آثار تاریخی استان در مدت زمانِ تقریبی ۱۵دقیقه خبر داد و گفت: بر اساس بخشنامه ارسالی موزه ها موظف به نصب زیرنویس و تابلوهای دوزبانه برای معرفی اشیا و اماکن و بناهای تاریخی فرهنگی شده اند.

این مسئول برگزاری نمایشگاه های مرتبط با موزه ها، جشن های نوروزیی متناسب با موضوع موزه مانند چیدن سفره هفت سین و ...، مسابقات فرهنگی و هنری مانند مسابقه نقاشی، طراحی و عکاسی، خاطره نویسی در زمینه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در موزه های سطح استان و برنامه ریزی برای اجرای برنامه های فرهنگی همچون شبی با موزه را از دیگر موضوعات بخشنامه ارسالی عنوان کرد

کارگر با تاکید لزوم استفاده از توان گروه های مردم نهاد و دوستداران میراث فرهنگی برای راهنمایی و هدایت مسافران و گردشگران برای بازدید از موزه ها یا محوطه ها، اعلام کرد: مدیران موزه ها و اماکن تاریخی از بکار گیری نیروهای غیر متخصص در امر راهنمایی بازدیدکنندگان منع شده اند.

از مدیران موزها و اماکن تاریخی فرهنگی خواسته شده است تا از پذیرش هرگونه تقاضای فیلمبرداری و عکسبرداری از موزه ها و اماکن فرهنگی- تاریخی در ایام نوروز به غیر از گروه های خبری و برنامه های مناسبتی زنده صدا و سیما مورتتبط با نوروز خودداری شود.

مدیر کل موزها و اموال منقول تاریخی راه اندازی باجه های بلیت فروشی در نقاط مختلف شهرهای پربازدیدکننده به منظور تسهیل و تسریع در تهیه بلیت ازسوی بازدیدکنندگان را از دیگر موارد درخواستی اعلام کرد. 

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1