29 مارس 2024 - 07:33

استقبال از جشن نوروز در پاکستان

17 مارس 2018 - 14:30 dsfr.ir/xm2ug

استقبال از نوروز در پاکستان

دانشجویان زبان فارسی دانشگاه ملی زبان های نوین پاکستان (نومل) با برپایی جشن نوروز به استقبال بهار رفتند.

در این مراسم که جمعی از اساتید این دانشگاه و دانشجویان همه رشته ها حضور داشتند، دانشجویان زبان فارسی با اجرای برنامه های مختلف به معرفی نوروز پرداختند.

شعر خوانی، تزئین کلاس درس با هدف معرفی سنت قدیمی «خانه تکانی»، گستراندن سفره هفت سین از جمله برنامه های جشن نوروز این دانشجویان بود.

در این مراسم سخنرانان نیز در سخنان خود به معرفی آداب و رسوم نوروز در ایران و پاکستان پرداختند.

این آیین از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان و با مشارکت دانشگاه ملی زبان های نوین پاکستان برگزار شد.

جشن نوروز همه ساله در روزهای پایانی سال در دانشگاه ملی زبان های نوین پاکستان با هدف معرفی نوروز باستانی با استقبال دانشجویان این دانشگاه برگزار می شود.

300 میلیون نفر در ایران، پاکستان و 10 کشور دیگر فرارسیدن نوروز را جشن می گیرند. مراسم جشن نوروز در «گلگیت – بلتستان» پاکستان بسیار به مراسم نوروز ایرانیان نزدیک است.

از رسوم سنتی عید نوروز در پاکستان به ویژه در ایالت «گلگیت- بلتستان» در شمال این کشور، پهن کردن سفره هفت سین، هدیه دادن تخم مرغ های رنگی به یکدیگر، دید و بازدید اقوام و بازی و بازی چوگان است.

در ایالت «پنجاب» نیز جشن نوروز با عنوان جشن «بهاران» برگزار می شود و در آن مردم در مسابقه بادبادک ها شرکت می کنند این مراسم «بَسَنت» نام دارد.

در این مراسم مردم با هوا کردن بادبادک های رنگی جشن می گیرند. مرکز اصلی برگزاری جشن های «بَسَنت» در پاکستان، پایتخت فرهنگی این کشور یعنی شهر لاهور است.

در پاکستان، نوروز را «عالم افروز» به معنای روزی که با آمدنش جهان را روشن و درخشان می کند، هم نامیده می شود. رفتن به دامان طبیعت و دید و بازدید اقوام از برنامه های است که مردم ایالت های پاکستان آن را انجام می دهند.پختن غذاهای محلی و پوشیدن لباس نو از دیگر برنامه های مردم پاکستان در نوروز است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1