29 مارس 2024 - 01:37

تعطیلی و ورشکستگی برخی هتل ها در مقابل ساخت هتل های جدید

13 مارس 2018 - 10:30 dsfr.ir/7z9bi

تعطیلی و ورشکستگی برخی هتل ها در مقابل ساخت هتل های جدید
sepahantourism.ir
هتلداری

رئیس جامعه هتلداران ایران گفت: سال ۹۷ سال ورشکستگی و تعطیلی بسیاری از هتل های ایران است، با این وجود سازمان میراث فرهنگی خبر از احداث چندین هتل در ایران می دهد.

جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران ایران در نشست اعضای جامعه هتلداران با رئیس کمیسیون امنیت مجلس و مسئولان اداره اماکن که در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد، گفت: اکنون دو هزار هتل و هتل آپارتمان در سطح کشور داریم که تحت پوشش جامعه هستند در هر استان یک جامعه استانی داریم که در ۳۱ استان و دو منطقه آزاد کیش و قشم جوامع استانی را تشکیل داده اند و هر دو سال یک بار اعضای هیات مدیره تغییر می کند.

با وجود اینکه در سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره مستقیم به رشد گردشگری شده و سران سه قوه به دنبال توسعه گردشگری ایران هستند اما در عمل شاهدیم که در راستای منافع ملی و توسعه گردشگری در بین دستگاه ها نگاه واحدی وجود ندارد و سلیقه ای عمل می شود. همچنین بیشتر سازمان ها منافع سازمانی را به منافع کلان کشور ترجیح می دهند.

یکی از مواردی که گردشگری ارتباط مستقیم با آن دارد امنیت است. نیروهای امنیتی و انتظامی فعال در این راستا هستند و ما اکنون شاهدیم ایران جزو امن ترین کشورهای جهان است و این باعث شده امنیت یکی از مزیت های کشورمان باشد. با وجود اینکه امنیت گردشگری یکی از ارکان اصلی توسعه این حوزه است، در بحث اقامت و در راس آن هتلداری کشور این روزها شاهدیم که گردشگری با بحران مواجه است.

در سی سال گذشته هیچ زمانی مثل الان با مشکلات گوناگونی مواجه نبودیم این موضوع به عوامل مختلفی برمی گردد این موانع باعث شده هتل ها به سمت ورشکستگی پیش بروند؛ میانگین ضریب اشغال هتل ها درسه سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته است. سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ طبق آمار سازمان میراث فرهنگی در حوزه اقامت توریست های خارجی با ۵ درصد کاهش رو به رو بودیم.

حمزه زاده ادامه داد: تحمیل عوارض و مالیات های مختلف توسط شهرداری ها از جمله مشکلات دیگر ماست که به نظرم یک طرفه و ناعادلانه است. بیشتر هتل ها نیاز به بازسازی دارند اما منابع و وام های بانکی با سود ۳۰ درصد به آنها داده می شود. همچنین فعالیت مراکز اقامتی غیرمجاز به شدت در کشور فراگیر شده از جمله وزارت آموزش و پرورش که از دو سال گذشته فرهنگیان و غیرفرهنگیان را با هم پذیرش می کند و اکنون اقامت در کلاس های درس برای این وزارتخانه درآمدزایی دارد.

در زمان های گذشته وقتی تمام هتل ها پر بود از سرریز هتل های در ایام نوروز مردم به سمت مراکز اقامتی دیگر و اماکن استیجاری روی می آوردند اما اکنون استفاده از این اماکن استیجاری به حدی زیاد شده است که هتل های ما خالی است و در همه ایران و در طول سال این منازل استیجاری فعال شده اند و علاوه بر اینکه به صنعت هتلداری صدمه زده اند ارتباط مستقیمی با مسائل امنیتی کشور دارند چون افراد مساله دار در این منازل سکونت می کنند.

حمزه زاده درباره ورود تجهیزات هتلداری به کشور نیز گفت: بیش از ۹۰ درصد تجهیزات هتلداری در ایران تولید می شود ما در ۱۰ درصد آن مشکل داریم که گمرک می گوید این جزو کالاهای لوکس است و حداکثر تعرفه را برای آن تعریف می کند البته این تجهیزات برای هتل های ۵ ستاره لازم است.

وی با بیان اینکه اکنون ۸۵۰ هتل در کشور در حال احداث است، تصریح کرد: سال ۹۷ سال تعطیلی بسیاری از هتل هاست چون در تهران تعدادی از هتل ها به فروش گذاشته شده است، در مشهد ۸۰ هتل نیز در آستانه واگذاری است و ۵ هتل آن تعطیل شده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1