29 مارس 2024 - 15:29

نشت آب علت تخریب خانه تاریخی فیروزی دزفول اعلام شد

11 مارس 2018 - 14:30 dsfr.ir/pu1dp

خانه تاریخی فیروزی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: علت اصلی تخریب خانه تاریخی فیروزی این شهرستان نشت آب و فرونشست زمین بوده است.

خانه تاریخی فیروزی واقع در بافت قدیم دزفول که به شماره 7819 در فهرست آثار ملی ثبت شده است عصر پنجشنبه گذشته فرو ریخت.

حجت اله آریایی روز شنبه در جریان بازدید از خانه فیروزی دزفول افزود: خانه تاریخی فیروزی (آرامش) پارسال از سوی سازمان نوسازی شهرداری و با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی مرمت شد. این بنای تاریخی از پنج سال پیش خالی از سکنه بوده و مالک، آن را برای فروش گذاشته بود.

طبق بررسی های انجام شده از چند روز پیش شیر آب این خانه تاریخی باز مانده یا دچار شکستگی شده بود که نفوذ جریان آب موجب خیس شدن پی این بنا و فرونشست زمین شده که در آخر به ریزش این بنای تاریخی منجر شد.

وی با بیان اینکه تاکنون در تخریب این خانه عمدی اثبات نشده است گفت: علاوه بر تخریب کامل خانه فیروزی سه یا چهار خانه اطراف آن نیز تخریب شده و یا دچار خسارت شده اند.

طبق نظر کارشناسان، مرمت خانه تاریخی فیروزی که پارسال انجام شده یکی از اصولی ترین مرمت ها بوده ولی در منطقه مذکور نشست زمین سابقه داشته و از قبل مشکل ساز شده است به طوری که خانه های نوساز این منطقه نیز به علت نشست زمین دچار مشکلاتی شده اند.

دزفول 270 هکتار بافت قدیم دارد که بناهای تاریخی متعددی در این بافت قرار گرفته که تاکنون 154 اثر شناسایی شده در این بافت ثبت تاریخی شده و بیش از 200 اثر در مرحله ثبت ملی هستند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1